Fremtidens veje kan indeholde træ

I Holland er forskere i gang med at undersøge, om man kan fremstille en mere miljøvenlig asfalt, hvor bitumen erstattes af et materiale udvundet af træ.
Det asfalt, der produceres i dag, indeholder bitumen, som udvikles af råolie. Foto: Colourbox.
Det asfalt, der produceres i dag, indeholder bitumen, som udvikles af råolie. Foto: Colourbox.

Richard Gosselink, en forsker fra Wageningen UR Food & Biobased Research (FBR) i Holland, forsker i fremtidens asfalt, og hvis han lykkes med det projekt, han arbejder på nu, kan man i fremtiden lægge en træbaseret asfalt på vejene. Det skriver Træ.dk, som er træbranchens fælles informationsprojekt.

Det hele drejer sig om træproduktet ligning, som i den nye asfalt bruges som erstatning for bitumen, der bruges som bindemiddel i traditionel asfalt. Og ifølge forskningsprojektet bliver resultatet mere klimavenligt, da man ikke benytter olie i produktionen.

Mindre slitage

Richard Gosselink fortæller desuden, at den træbaserede asfalt kan lægges ved 125-130 grader celsius, hvilket er lavere end ved de gængse udlægningsmetoder. Derfor pointeres det, at det også er mindre energikrævende at asfaltere med det nye produkt.

Der har allerede kørt forsøg med udlægning af asfalten i Holland, hvor den nye asfalt blev sammenlignet med traditionel asfalt på en prøvestrækning med tung trafik. Efter et halvt år viste der sig slitagetegn på den traditionelle asfalt, mens den træbaserede ifølge den hollandske forsker var som ny.

Nu er han også ved at påvise, at der er færre støjgener ved den nye asfalt – hvilket givet vis skyldes en lavere friktion.

Skal testes

Det oplyses, at ligning findes i planternes cellevægge, og det er det, der gør træ hårdt. Ved papirproduktion er lignin et affaldsstof, og derfor er det ikke svært at skaffe til produktion af bioasfalt – til gengæld er det relativt dyrt, når man sammenligner med priserne på råolie.

Den hollandske forsker forventer dog, at oliepriserne vil stige på sigt, og det kan gøre den træbaserede asfalt mere fordelagtig.

Ind til videre er det kun muligt at producere asfalt med 50 procent ligning, men på sigt bør det ifølge Richard Gosselink blive muligt at producere helt uden brug af olie.

Det pointeres i den forbindelse, at der fortsat er et stykke vej, da asfalten endnu ikke er testet i frost eller under høje temperaturer.

Relateret indhold