Henning Larsen kan nu afsløre designet til det 22.000 kvm store oplevelsescenter, World of Volvo, samtidig med at arbejdet på byggepladsen er i fuld gang i Göteborgs event-distrikt (hjemsted for mange af byens museer, parker og underholdningssteder).
Centeret forener de to datterselskaber Volvo Group og Volvo Cars for at dele historien, traditionen og fremtiden for det svenske bilmærke i én bygning.
– Med sine dybe rødder i skandinavisk kultur, fra landskaber til arkitektonisk tradition, har World of Volvo givet os mulighed for at udforske forhold mellem by, bygning og natur. Dette projekt er noget helt særligt for os, siger Søren Øllgaard, Design Director Europe og partner hos Henning Larsen.
Et vartegn og et nyt ikon
I Sverige har man konceptet ‘Allemansrätten’, som betegner den grundlæggende ret, alle borgere deler til naturen – retten til at færdes frit på ethvert sted (offentligt eller privat), så længe man viser hensyn til naturen og til andre.
Det er ud fra dette koncept, at bygningen er designet i en cirkulær form med omsorg for naturen og hensyn til mennesker:
– Vores mål med World of Volvo er at levere en førsteklasses oplevelse på et sted, hvor vi kombinerer underholdning; udstillinger, foredrag, konferencer og musik samt mad, drikke og shopping, siger Magnus Wrahme CEO hos World of Volvo, og tilføjer, at man ønsker, at bygningen bliver et vartegn, et nyt ikon og en destination i Göteborgs centrum.
Naturen bringes helt ind i centrum
Det store landskab, der omgiver bygningen, bringer Sveriges karakteristiske natur helt ind i centrum af Göteborg. Ligeledes er projektet er designet med reference til et træ på en bjergside, hvor ‘bjerget’ er landskabet og bygningens base, mens ‘træet’ udgør selve bygningen med de buede søjler, der udgør træstamme og trækrone. Ud af ‘bjerget’ vokser tre store ‘træer’ med stammer store nok til at indeholde udstillingsrum, lodret cirkulation og servicefunktioner.
Det åbne rum mellem træerne efterlades stort set tomt, bortset fra skulpturelle trapper, der forbinder niveauerne og udstillingsgenstande, som strøs ud over gulvet. Den store gulv-til-loft glasfacade får det indvendige rum til at smelte sømløst sammen med naturen udenfor.
En række grønne og funktionelle broer forbinder begge sider af Mölndalsåen, så besøgende kan ankomme ad flere forskellige ruter. På den måde opfordres besøgende til at gå eller cykle samtidig med at åens naturlige miljø genoprettes og der skabes en visuelle forbindelse.
World of Volvo forventes at stå færdig i slutningen af 2023, og dørene åbnes for besøgende i 2024.