Entreprenørvirksomheden Arkil A/S skal forestå arbejde med 18 vejbroer på jernbanen Ringsted-Femern for Banedanmark.
Broerne skal udvides og tilpasses i højden for at gøre plads til kørestrøm i forbindelse med elektrificering af hele strækningen. Arbejdet går i gang til maj, oplyser Banedanmark.
– Med underskrivelsen af kontrakten med Arkil A/S, som er den første store kontrakt på Ringsted-Femern Banen, har vi rundet en vigtig milepæl, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark.
– Vi kan derfor målrette det forberedende arbejde frem til første spadestik på vores store projekt med at forbedre jernbanen fra Ringsted til Rødby efter sommerferien. Samtidig er vi glade for, at der lokalt på Lolland og Falster bliver sat aktiviteter i gang, som det var planlagt med regeringens vækstpakke, fastslår Jens Ole Kaslund.
Tre tilbud
Banedanmark fik tre tilbud på arbejdet med de 18 vejbroer, og efter forhandlinger med alle tre tilbudsgivere vandt Arkil opgaven, fortæller Jens Ole Kaslund.
– Under hele processen har det været gode og frugtbare forhandlinger med alle tre tilbudsgivere. Arkil A/S har samlet kunne levere den bedste løsning, og vi glæder os til det forestående samarbejde, siger han.
Arkil er samtidig også entreprenør på anlæggelsen af en midlertidig togstation i Orehoved.
Fremskudt aktivitet
Arbejdet med de 18 vejbroer er første del af Banedanmarks arbejde med at opgradere banen mellem Ringsted og Rødby. I alt skal der ombygges 100 broer for at give plads til elektrificeringen og et ekstra spor fra Vordingborg til Holeby.
Forligspartierne bag Femern Bælt Forbindelsen besluttede sidste år at igangsætte flere anlægsarbejder, hvor opførelsen af de 18 vejbroer udgør den største del af de samlede fremskudte aktiviteter.
Disse kan gennemføres nu, selv om anlægsloven for Ringsted-Femern Banen først bliver vedtaget i 2015. I maj 2014 fjerner Banedanmark de første tre broer, og efter sommeren kan anlægsarbejdet så for alvor gå i gang. Banedanmark forventer, at alle 18 broer er bygget om i sommeren 2016.
Samlet pris: Ni milliarder
Ringsted-Femern Banen er et projekt til ni milliarder kroner og er et led i Banedanmarks vision om at skabe “Fremtidens Jernbane”, der skal gøre det muligt at fordoble passagerantallet og godstransporten frem mod 2020.
Når banen står færdig i 2021, vil det være muligt at køre 200 km/t mod de nuværende 120/160 km/t, hvorved rejsetiderne bliver sat markant ned.