Så er tiden måske moden til, at du skal kaste dig ud i en selvstændig forretning og starte din helt egen virksomhed. I det følgende kommer vi med gode tips til, hvad du i så fald skal huske på.
Bring iværksætterdrømmene til live
Livet som almindelig lønmodtager er skønt for nogle, men for andre trækker drømmen om et frit og selvstændigt arbejdsliv mere. Der kan være mange fordele ved at starte sit eget firma, men det kommer også med et stort ansvar. Vil du bringe drømmene til live, bør du derfor tænke over følgende spørgsmål:
- Hvilken vare eller tjeneste vil du gerne sælge?
- Hvor skal du drive din virksomhed fra?
- Hvad er de økonomiske og juridiske krav?
- Hvilke ansatte har du brug for?
Når du har disse aspekter på plads, er det bare om at komme i gang og lukke din indre iværksætter ud.
Hvad vil du gerne sælge?
Som det allerførste skal du finde ud af, hvilke varer eller ydelser du vil sælge i din virksomhed. Det kan være noget, du er uddannet indenfor, eller du kan kaste dig ud i noget helt nyt. Gå gerne efter et område, du selv brænder for – så vil din passion skinne igennem, og det vil dine kunder kunne mærke.
Du kan både vælge at forhandle fysiske varer – for eksempel biltilbehør, brugskunst eller tøj. Du kan også slå dig ned som konsulent eller rådgiver på et område, du ved meget om. Alternativt kan du sælge en særlig ydelse – for eksempel malearbejde eller reparation af computere. Valget er helt dit.
Hvor skal du drive virksomheden fra?
Når du har besluttet dig for, hvad du vil sælge, skal du tage stilling til, om du vil drive din virksomhed fra fysiske lokaler, online eller en kombination af begge. Hvis du har fysiske varer på lager, som du skal sende til dine kunder, er de små detaljer vigtige. Du bør for eksempel investere i opbevaringslokaler og -møbler samt papkasser til forsendelse.
Hvad er de økonomiske og juridiske krav?
At starte en virksomhed kræver ofte en stor økonomisk investering, og derudover er der en række skatte- og lovmæssige krav, som du skal følge. Derfor vil det være en god ide at konferere med en advokat eller en økonomisk rådgiver, som kan guide dig igennem paragraffernes jungle.
Hvilke ansatte har du brug for?
Det afhænger helt af din branche, hvor mange og hvilken type ansatte du har brug for. Har du planer om en større virksomhed, kan det være en god ide at ansætte hjælp til den daglige administration, markedsføring og bogholderi.