Ikke altid kalder man dem for konferencer, også navne som teambuilding arrangementer, inspirationsdage, workshops og andre ord tages i brug, når medarbejderne skal lære nyt, få inspiration, styrke samarbejdet, fremlægge resultater eller søge at løse en eller anden form for problemstilling.
Mange kender nok til følelsen af at have spildt en eller flere dage på noget, man synes ikke gav noget, og som man måske ovenikøbet skulle køre langt efter og undvære sin familie for at deltage i. Af samme grund imødeses denne type arrangementer ikke altid med entusiasme og glæde blandt medarbejderne, men her i artiklen ser vi på, hvordan jeres konference kan blive en god oplevelse for alle, og hvor udgifterne rent faktisk kommer godt igen for virksomheden.
Faciliteterne
En af de vigtigste indsatsområder for at jeres arrangement bliver en succes er at sørge for gode konkurrencefaciliteter. Her går det ikke med et gammelt og udslidt mødelokale, nej der må gode forhold til, så medarbejderne føler, at virksomheden synes, de er værd at ofre penge på, og at man som deltager bliver inspireret og føler sig godt tilpas. Der findes mange gode steder at holde firmakonference, I kan blandt andet vælge at se på Charlottehaven i København som tilbyder flotte rammer for ethvert firmaarrangement.
Gode oplæg
Ud over faciliteterne er det naturligvis vigtigt, at selve indholdet for arrangementet er seriøst og velplanlagt, og at man føler, det giver mening. Sørg for, at der er et program for dagen eller dagene og at deltagerne er orienteret om programmet inden start. Oplæggene bør være udarbejdet med stor omhu og kogt ned, så det vigtigste træder frem og der kan arbejdes effektivt med det. Selvom samarbejdsøvelser som f.eks. at tegne et våbenskjold der symboliserer virksomhedens værdier eller at bygge med legoklodser er populært i nogle kredse, er det ikke alle medarbejdere, der ser dette som meningsfyldt og man risikerer derfor at støde dem fra sig i stedet for at motivere dem.
Husk det sjove
På en firma konference skal der også være tid til lidt sjov, da medarbejderne også bruger noget af deres fritid på arrangementet og virksomheden let kan miste opbakningen, hvis der ikke er tænkt på det sjove. Her kan man f.eks. hyre en standupkomiker til at underholde efter middagen, eller det kan være et indslag, hvor deltagerne spiller på tromme under kyndig vejledning fra en underviser. Også forskellige former for leg eller spil kan overvejes, men her bør man have i tankerne, at medarbejderne ikke er en ens masse, men består af mange forskellige persontyper, og ikke alle bryder sig om at lege når det foregår i arbejdssammenhæng.