Mens Metroselskabet er ved at afslutte en række forundersøgelser i forbindelse med den mulige kommende M5-metrolinje, har selskabet – hvis ejerkreds består af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune – kigget tilbage på anlæggelsen af metrolinje M4.
Det er der kommet den 48 sider lange rapport ’Evaluering af M4 Sydhavn’ ud af. Den kortlægger mange interessenters erfaringer med megaprojektet, der tog seks år at anlægge. M4 kørte med de første passagerer d. 22. juni 2024.
Rapporten bygger på interviews med 12 nøglepersoner fra Metroselskabet samt 10 ditto som repræsentanter fra ejere, myndigheder, leverandører og rådgivere. Tilsammen fremhæver de fem centrale elementer, der har været afgørende for projektets succes.

Succesen består i, at megaprojektet til 8,6 mia. kr. åbnede som planlagt og blev anlagt inden for budgettet. Dertil har projektet opnået den forventede værdiskabelse i form af dobbelt så mange passagerer som forventet i 2024.
De fem centrale elementer er:
- Et tillidsbaseret samarbejde
- En fleksibel og løsningsorienteret tilgang hos alle involverede parter
- Stærke erfaringer og kompetencer hos alle parter
- En hensigtsmæssig selskabsstruktur og klare incitamenter
- En solid governance-model

Top10: Største ingeniører 2020-2024
Metroselskabets direktør, Mikkel Kjær Jensen, siger:
– Metroudvidelsen til Sydhavn og Valby er et bevis på, at vi som bygherre kan levere store og komplekse infrastrukturprojekter effektivt og med høj kvalitet. Det er også et udtryk for stor fleksibilitet og gode samarbejdsevner hos vores entreprenører på projektet. Konklusionerne skal nu bruges til at styrke fremtidige projekter og deles i dialog med branchen.
Faste 1:1-møder
Rapporten identificerer de forhold, som har haft betydning for, at et så stort offentligt projekt kan leve op til forventningerne. Metroselskabet investerede f.eks. betydeligt i at opbygge et tillidsbaseret samarbejde med entreprenørerne – blandt andet gennem tæt dialog, faste 1:1-møder og sociale arrangementer. Dette skabte en fælles forståelse af målsætninger og arbejdsgange, hvilket gjorde det lettere at finde løsninger på udfordringer.
Entreprenører og rådgivere på forlængelsen af M4:
Tunn3l: Anlæg af de fem nye metrostationer og tunnelerne
Rhomberg Efacec: Byggeri af spor og strømforsyning
Hitachi: Levering af styresystem, kabler i tunneler og tog
Metro Service: Drift og vedligeholdelse som underleverandør til Hitachi
Cowi og Systra: Metroselskabets rådgivere på projektet
Aarsleff Rail: Byggeri af det fælles omstigningsområde mellem Metro, S-tog og fjern- og regionaltog på København Syd
Under coronapandemien valgte Metroselskabet desuden at udvise fleksibilitet og understøtte entreprenørerne – f.eks. ved at etablere faciliteter, der muliggjorde test af alle arbejdere med en svartid på få timer, så arbejdet kunne fortsætte, trods udfordringer med international arbejdskraft.

– Vi trak på værdifulde erfaringer fra M3-linjen, som vi åbnede i 2019, herunder både de gode og de mindre gode erfaringer, og lavede en prioriteret planlægning. Vi satte tid af til de processer, som erfaringsmæssigt tager lang tid, og den grundige planlægning gav en kortere og mere smidig anlægsfase. Det gav også myndighederne bedre muligheder for at planlægge deres del af arbejdet, fortsætter Mikkel Kjær Jensen.
Strategisk og fleksibel tilgang
Den eksterne evaluering er gennemført af Implement Consulting Group for Metroselskabet. Herfra siger senior konsulent Mikkel Gram Colding:

Hofor skybrudssikrer hovedstadsområdet for mellem 30 og 40 milliarder kroner
– Metroprojektet er et rigtig godt eksempel på vellykket projektledelse inden for store infrastrukturprojekter. Metroselskabet og selskabets samarbejdspartnere har demonstreret, hvordan en strategisk og samtidig fleksibel tilgang til samarbejde, governance og planlægning kan sikre, at megaprojekter leveres til tiden, inden for budgettet og med de ønskede gevinster, siger han.
Metroselskabet vil nu bruge rapportens konklusioner til at forbedre fremtidige projekter. Både egne og i branchen generelt.
