Lindab sender portforretningen ud på egen hånd

Portene skilles fra Lindabs øvrige produkter. To nye, men velkendte ledere skal styrke de to nye forretningsenheder
Jørgen Sabroe og René Jensen
Jørgen Sabroe (tv.) og René Jensen har arbejdet sammen i et årti. Nu får de ansvaret for hver deres del af Lindab.

Fra nytår bliver forretningsområdet med Lindabs porte, der hidtil har været en del af Lindab Profil, frigjort med egen ledelse under navnet Lindab Doors. I spidsen står Jørgen Sabroe, der har arbejdet i portforretningen de seneste ti år.

Målet med opsplitningen er at skabe klarhed og få produktområderne til at stå i et stærkere lys for kunderne. For dem der har brug for Lindabs Porte og for dem der handler med kerneforretningen med tagrender, tag- og facadeplader i stål og sandwich-paneler.

Denne del skal ledes af nuværende salgsdirektør René Jensen, der får til opgave at skabe et nyt Lindab Profil. Nu uden porte. Han er steget i graderne siden han blev ansat for ca. 16 år siden. I februar sidste år blev han forfremmet fra salgschef til salgsdirektør i afdelingen i Jels.

Læs også

Pludseligt direktørskifte hos entreprenør: Den rette mand stod klar

De to, der nu får hvert sit fokus, har arbejdet sammen gennem en årrække. Det er en stor fordel, lyder det fra Jørgen Sabroe:

– Jeg ser en stor styrke i, at vi har arbejdet sammen og kender hinanden så godt. Der vil også fortsat være behov for at koordinere og have sparring med hinanden, selvom vi nu har forskellige ansvarsområder.

Mere specialiseret

For Jørgen Sabroe er ambitionen for det nye Lindab Doors markant. Således er afsættet for udvikling en solid position i de langvarige relationer med kunderne.

– Vi har et stærkt fundament for at skabe vækst for Lindab Doors. Vores porte kan være en nicheløsning, når det er nødvendigt, men også et valg, når der skal etableres store byggerier med flere porte og krav til kvalitet samt dokumentation inden for CO2-aftrykket. Lindab har for eksempel haft EPD på portene siden 2017, siger han.

Læs også

Styr på omkostningerne – Lindab holder (næsten) bundlinjen

Han tilføjer:

– En del af vores salg går via byggemarkeder, og det vil fortsat være vores strategi. Vi har samtidig også en del specialiserede kunder, som kun fokuserer på den ene kategori af Lindab-produkter. Særligt for dem giver det god mening, at de fremover vil møde en mere specialiseret kompetence fra vores side.

Videreudvikler EPD’er

For René Jensen bliver en stor del af opgaven at udvikle Lindab Profil med fokus på bæredygtighed. Bl.a. som hjælpe til kunderne.

Tidligere salgsdirektør René Jensen skal fremadrettet især arbejde med bæredygtighed og videreudvikling af Lindab-produkternes EPD’er. Arkivfoto

– Et af de helt store temaer for Lindab Profils aktiviteter er bæredygtighed. Eller nærmere bestemt arbejdet med at videreudvikle på vores EPD’er og dokumentere vores produkter, samtidig med at vi minimerer klimabelastningen. I forlængelse af det arbejde er vi også i fuld gang med at styrke os digitalt, som giver øget adgang til data og onlineberegnere, så især vores kunders arbejde og hverdag bliver nemmere, fortæller han.

Opdelingen af forretningsområderne vil konkret medføre et nyt CVR-nummer til Lindab Doors. Dette træder i kraft, når jura og detaljerne er på plads.

Læs også

Lindab opkøber danske ventilationsvirksomhed

Lindab A/S, der er datterselskab i Lindab International, beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark, heraf ca. 110 i Jels.

Relateret indhold