Om projektet
- Projekt: Opførelse af besøgscenter, aquapark og middelaldersti
- Bygherre: Slagelse Kommune
- Areal: 12.000 kvm
- Anslået værdi: 267 mio. kr.
- Samarbejdspartnere: Kullegaard, Foreningen Aqua Park, DGI Faciliteter & Lokaludvikling, Carve Consulting, Schønherr
I december sidste år udskrev Slagelse Kommune en idekonkurrence om fremtidig udnyttelse af Hunsballegrunden. Konkurrencen skulle give bud på, hvordan området udvikles, så det både kan være vartegn for forbikørende bilister og byens indgangsport for borgere og besøgende.
Blandt 23 konkurrenceforslag er projektet ‘Antvorskov Ruin – Nyt besøgcenter og AquaPark’, der er udarbejdet af et team med Kullegaard i spidsen, udvalgt som vinder. Forslaget tager udgangspunkt i områdets historie samt natur, og er kombineret med kommunens mål om at være et attraktivt sted for både borgere og turister. Og ikke mindst kommunens ambition om at skabe flere arbejdspladser og mere sundhed for byens borgere. Det oplyser Kullegaard i en pressemeddelelse.
Fortid og fremtid
Forslaget, der vurderes at koste 267 millioner kroner, indeholder et besøgs- og formidlingscenter, som skal skabe den overordnede sammenhæng mellem Slagelses fortid og fremtid ved at fortælle om fortidens fund og ruiner samtidig med, at bygningen skal rumme nye spændende aktiviteter og begivenheder. Det sker blandt andet i form af en aquapark, der kommer til at indeholde 50 meter svømmebassin, øve- og springbassin, varmtvandsbassiner, genoptræningsfaciliteter og fitness. Vandhuset skal fungere for alle brugere – fra motionisten til eliteudøveren. Derudover kommer der også til at være tagterrasse, cafe og butik.
Store ambitioner
Det historiske grønne område udnyttes også i form af en middelaldersti med forskellige aktiviteter, der hver især knytter historien og bevægelse sammen. Området kommer også til at rumme mulighed for udemotion i form af løb og cykling.
Ambitionen for projektet er, at det skal tiltrække mellem 300.000 og 500.000 besøgende per år og være med til at placere Slagelse på landkortet som formidler af danmarkshistorien samt som et attraktivt sted for borgerne og turister med fokus på sundhed og idræt. Konkurrencen er vundet i samarbejde med Foreningen Aqua Park, DGI Faciliteter & Lokaludvikling samt Carve Consulting.