Fair og sikkert med fartskriver

Dansk transportbranche opfordrer håndværkerne til at overholde reglen om fartskrivere af hensyn til fair konkurrence og trafiksikkerhed.
Køre- og hviletidsreglerne skal overholdes af alle, lyder det fra Dansk Transport og Logistik. Arkivfoto: Colourbox
Køre- og hviletidsreglerne skal overholdes af alle, lyder det fra Dansk Transport og Logistik. Arkivfoto: Colourbox

– Vi synes, der skal være ens betingelser for alle, der kører godstransport, siger Ove Holm, underdirektør og erhvervspolitisk chef i brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL).

Han mener, at danske håndværkere bør have mere fokus på at overholde loven om montering af fartskrivere i håndværkerbiler, der skal installeres, hvis man kører mere end 50 kilometer fra hjemadressen med en samlet vægt på over 3.500 kg.

– Det drejer sig både om fair konkurrence og trafiksikkerheden – det er jo derfor, de belastende køre- og hviletidsregler er lavet, forklarer Ove Holm.

Ok med 100 km

Han understreger samtidig, at DTL ikke har noget imod, at håndværkere transporterer stilladser eller bobcat-maskiner på mindre afstande uden fartskrivere i bilen. For her drejer det sig om en naturlig del af entreprenørarbejdet.

– Vi har faktisk støttet en ændring i loven, der er på vej nu, så grænsen på 50 km udvides til 100 km. Og vi mener, at det for eksempel bør være muligt for sjællandske håndværkere at kunne køre ind til Hovedstadsområdet med en lille gravemaskine, siger Ove Holm.

Men når det drejer sig om kørsel på længere afstande, gælder der ens regler for vognmænd og håndværkere, fastslår han.

Værre med traktorer

Håndværkerne er øvrigt ikke de eneste, som DTL får henvendelser om fra deres medlemmer. Der er nemlig endnu flere klager over traktorførere, der kører godstransport.

– De kører på kortere afstande, men med tungt gods, og så gælder reglen om 50 km ikke. Og de opererer i øvrigt også i bygge- og anlægsbranchen, fortæller Ove Holm fra DTL, der er den landsdækkende brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane.

DTL har 2.100 medlemmer.

Relateret indhold