Sådan får du styr på byggebudgettet

I dag lancerer Værdibyg to nye vejledninger, der skal give viden og værktøjer, som kan hjælpe branchen til færre budgetoverskridelser og en bedre byggeproces.
Foto: Kontraframe.
Foto: Kontraframe.

Igen og igen rydder store byggesager forsiderne, fordi budgetrammerne ikke overholdes.

Sammen med en række praktikere fra hele branchens værdikæde har Værdibyg derfor udarbejdet to nye vejledninger – en om budgettering og en om økonomistyring, som ofte er de på punkter, der årsagen til, at budgettet skrider.

– Et gennemarbejdet og realistisk budget kan lægge grunden til et godt samarbejde, hvor ingen parter bliver klemt i processen. Omvendt kan en skæv projektstart uden den nødvendige grundighed i budgettets udarbejdelse ende i en uhensigtsmæssig proces, hvor samarbejdet er udfordret af konflikter og ansvarsforflygtigelse, fortæller programdirektør i Værdibyg, Rolf Simonsen, der sammen seniorprojektleder Morten Skaarup Jensen står bag vejledningerne:

– Der skal mere realisme ind i budgetterne i byggeriet, og parterne skal sige fra med et veldokumenteret og fagligt argument og gøre opmærksom på de udfordringer og den mangel på sammenhæng, der kan være i et projekt, siger Morten Skaarup Jensen.

Byggefolk, der sidder med økonomien

Men for at få de bedste forudsætninger for at holde projektet på sporet skal der også etableres et solidt grundlag for økonomistyringen, som er en fagdisciplin i sig selv.

Byggeprojekter er nemlig store økonomier, men på de fleste byggeprojekter varetages økonomistyringen af personer med byggefaglige uddannelser:

– Dygtige fagpersoner, der med de bedste intentioner og nedarvede Excel-ark forsøger at håndtere den komplekse økonomi, der findes i ethvert byggeprojekt. Men generelt kommer man jo ind i branchen for at bygge, ikke for at sidde og nørde økonomi, fortæller Rolf Simonsen.

Eksempler, excel-ark og skabeloner

De to nye vejledninger lanceres i eftermiddag i DAC i København, og i den første vejledning finder man retningslinjer for, hvordan man som bygherre eller rådgiver udarbejder et indledende budget i projektets tidlige faser og efterfølgende kvalificerer og detaljerer budgettet frem mod udførelsen.

Det handler både om, hvordan man opbygger et godt budget, men også, hvordan man arbejder med det i byggeprocessens tidlige faser.

I den anden vejledning beskrives det blandt andet, hvilke elementer der skal overvejes og planlægges som en hjælp til effektiv økonomistyring i byggeprojekter. Vejledningen fokuserer på de økonomiske strukturer, der skal opbygges og vedligeholdes for at have et godt analysegrundlag og dermed også god økonomistyring.

Desuden er der til vejledningerne et omfangsrigt bilagsmateriale med konkrete eksempler, excel-ark og skabeloner til, hvordan man udarbejder et godt budget og arbejder med økonomiopfølgning.

Relateret indhold