Gipsplade med huller giver bedre indlæring i folkeskolen

Diffus ventilation kan spare landets kommuner tonsvis af penge, når indeklimaet skal forbedres i landets grundskoler.
Når loftshøjden er begrænset giver det mening at bruge diffus ventilation, mener man hos Knauf. Pressefoto.
Når loftshøjden er begrænset giver det mening at bruge diffus ventilation, mener man hos Knauf. Pressefoto.

Hedeture om sommeren, kuskeslag om vinteren og et CO2-niveau på højde med et mindre kulkraftværk.

Ingen af delene gør det nemmere at lære alt fra brøkregning til tegnsætning, hvorfor flere kommuner landet over også er gået i gang med at forbedre indeklimaet i de bygninger, hvor ungdommen skal forberede sig til livets videre vej.

Lyden er tydeligt forbedret, og elevernes evne til at koncentrere sig er markant højere.

Mette Donatzky Pihl, skoleleder

I Helsingør har man benyttet sig af diffus ventilation til at løse problemerne med dårlig luft. Skolen i Bymidten er blandt de udvalgte i et pilotprojekt, som Realdania står bag: Her skal et rejsehold og en stor sum penge sikre ren luft og bedre trivsel.

Løsningen har dog mange steder været – at installere nye ventilationsanlæg, men det er både dyrt og kræver en loftshøjde, som det er umuligt at skabe på gamle lavloftede skoler.

Derfor har Knauf udviklet et gipsloft til diffus ventilation, der kræver markant mindre plads og giver en besparelse på op imod 25.000 kroner pr. klasselokale.

– Besparelsen hentes, fordi ventilationsanlægget i kraft af gipspladernes effektivitet kan nedskaleres og ikke behøver indblæsningsrør i hvert enkelt lokale. Et mindre ventilationsanlæg kan dermed klare opgaven, så energiforbruget er reduceret med 20 procent, siger Ann Barbara Damø, Specification Manager i Knauf.

Ann Barbara Damø, Specification Manager i Knauf. Pressefoto.
Ann Barbara Damø, Specification Manager i Knauf. Pressefoto.

Hun forklarer, at den friske luft spredes lydløst i lokalet uden at skabe træk, og at den varme, iltfattige luft dermed presses opad, så CO2-niveauet konstant holdes nede omkring de 1.000 ppm, som anbefales i et klasselokale.

Bedre læring

Bedre luft er da også en forudsætning for bedre læring. Et indeklima med for høje temperaturer sænker ifølge DTU Byg elevernes præstationer med op til 20 procent, og dårlig luft er medvirkende til dårligere opgaveløsning og højere fravær.

Skolen i Bymidten er gennem de seneste år moderniseret og udvidet, men er oprindeligt fra 1886. Derfor er loftshøjden i nogle af klasserne lavere end i et moderne byggeri, og skolen var som følge heraf plaget af alt for høje CO2-koncentrationer – helt op til 3.000 ppm. i visse lokaler. Det er tre gange så meget som det anbefalede.

Ligeledes havde skolen store udfordringer med lydniveauet i klasserne. Det resulterede i et ofte meget “tæt” indeklima, hvor eleverne blev uopmærksomme og havde svært ved at koncentrere sig.

– Vores elever havde svært ved at holde fokus især sidst på dagen, og både lærere og elever klagede ofte over hovedpine og udmattethed. Lofterne har imidlertid haft kæmpe indflydelse på indeklimaet. Lyden er tydeligt forbedret, og elevernes evne til at koncentrere sig er markant højere. Det er en verden til forskel, siger Mette Donatzky Pihl, skoleleder på Skolen i Bymidten.

Relateret indhold