Stor milepæl for Kronprinsesse Marys Bro

Samtlige 492 segmenter til brodækket på er støbt, og om et par uger sejles den sidste af 44 ture fra fabrikken i Polen til Frederiksværk.
Brodækkets 492 segmenter er nu alle støbt. Pressefoto.
Brodækkets 492 segmenter er nu alle støbt. Pressefoto.

Om projektet

  • – Brodækket til Kronprinsesse Marys Bro består af 492 brosegmenter.
  • – Segmenterne er cirka 3 meter i bredden, cirka 20 meter i længden og cirka 4 meter i højden.
  • – Ét segment vejer mellem 100-115 ton.
  • – Segmenterne er støbt op ad nabosegmentet, så de passer perfekt sammen. Hvert enkelt segment er derfor unikt, og det er udformet efter dets placering i brodækket.

Det allersidste af i alt 492 segmenter til brodækket på Kronprinsesse Marys Bro er nu støbt. Det er foregået i Stettin i Polen, og den sidste sending segmenter forlader snart Polen med kurs mod Frederikssund.

Det er den sidste af i alt 44 sejlture, der startede i marts 2018.

Det er en kæmpe milepæl, vi nu kan sætte flueben ved.

Projektchef Henrik Vincentsen

Se video om støbningen og transporten af brosegmenterne.

– Det er en kæmpe milepæl, vi nu kan sætte flueben ved. I lidt over et år er de store segmenter blevet støbt og sejlet fra Polen til Frederiksværk. Herfra har en speciallastbil kørt segmenterne til byggepladsen et segment ad gangen, så vi ender altså med at have foretaget turen 492 gange. Inden længe er det et afsluttet kapitel i byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro, siger projektchef Henrik Vincentsen.

Åbner sidst på året

De sidste segmenter ankommer efter planen til Frederiksværk i midten af marts, så man kan stadigvæk nå at se de 100 tons tunge segmenter blive fragtet fra Frederiksværk til Frederikssund.

På byggepladsen er segmenter klar til montage, men monteringen af segmenterne nærmer sig ligeledes sin afslutning.

– Siden marts 2018 har vi monteret brodækket, og nu efter cirka et års arbejde når brodækket næsten hele vejen over Roskilde Fjord. Faktisk forventer vi at kunne montere det sidste segment omkring påske, og så har vi en bro, der forbinder Hornsherred og Frederikssund, siger projektchef Henrik Vincentsen.

Når broen er landfast, mangler der endnu en del arbejder på brodækket. Der skal udlægges fugtisolering og asfalt, og vejudstyr som autoværn, rækværker og støjskærm skal monteres, inden den nye motortrafikvej er klar til trafik.

Kronprinsesse Marys Bro åbner inden nytår.

Relateret indhold