– Det er sådan noget, der skal til.
Det er vurderingen fra Philip Skovsgaard Gevad ovenpå den 19-årige murerelevs deltagelse i EUC Sjællands Skills-mesterskaber. Dysten var flyttet fra skolen til Næstved Storcenter for at sælge erhvervsuddannelserne til forældre til folkeskoleelever, der snart skal vælge ungdomsuddannelse.
Vi skal gøre et eller andet, hvis vi vil tiltrække elever til erhvervsuddannelserne
Direktør på EUC Sjælland, John Norman
– Vi skal ud og vise fagene frem og vise, at det også handler om faglighed og sans for detaljer, tilføjer Philip Skovsgaard Gevad i en pressemeddelelse.
Nødvendigt tiltag
Indsatsen er EUC Sjællands indspark i den landsdækkende debat om, hvordan erhvervsuddannelserne kan skabe et bedre image hos danskerne. I år søgte 18,5 procent af afgangseleverne fra folkeskolen ind på en erhvervsuddannelse. Det er status quo i forhold til sidste år og stadig langt efter de 32 procent, der til sammenligning søgte i 2001. Og det er den udvikling, initiativer som offentlige skills-mesterskaber skal bidrage til at vende.
– Vi vil gerne vise vores uddannelser og vores faglighed frem. Ved at gøre det på denne måde, så flytter vi vores skole og det vi kan, ud til borgerne i regionen. Ikke bare som et udstillingsvindue, men også som en ramme, hvor der kan snakkes erhvervsuddannelse mellem os og alle de nysgerrige, der har kigget forbi hen over de to dage, forklarer direktør på EUC Sjælland, John Norman, der selv tog en tjans i Næstved Storcenter for at snakke erhvervsuddannelse inden for blandt andet bygge- og anlægsbranchen med publikum.
– Vi skal gøre et eller andet, hvis vi vil tiltrække elever til erhvervsuddannelserne. Ikke kun for os, men generelt. Og her er øget synlighed et af flere nødvendige tiltag, forklarer han.
EUC Sjællands skolemesterskaber bød på dyst i 11 håndværksfag, hvor vinderne, og i enkelte fag også toerne, kvalificerede sig til de respektive fags regionsmesterskaber senere i år. Herfra går vinderne videre til DM i Skills, der er danmarksmesterskaberne for erhvervsuddannelserne.