Første test gennemført på Inderhavnsbroen

Siden de to 250 tons tunge stålbrofag blev monteret på Inderhavnsbroen for knap tre uger siden, er der gennemført en række funktionstest.
Inderhavnsbroen er den ene af tre nye broer, der skal gøre det let for cyklister og gående at komme fra Nyhavn til Christianshavn. Illustration: Københavns Kommune.
Inderhavnsbroen er den ene af tre nye broer, der skal gøre det let for cyklister og gående at komme fra Nyhavn til Christianshavn. Illustration: Københavns Kommune.

De første ‘kys’ viser, at geometrien passer, og stålfagene mødes, som de skal.

Funktionstestene viser imidlertid også, at der er udfordringer med wiresystemet – tilsyneladende som følge af en projekteringsfejl, som rådgiveren Flint & Neill/Cowi nu arbejder på højtryk for at løse.

Vi er tæt på at være 100 procent i mål og mangler kun de sidste par procenter, før broen står færdig.

Serviceområdechef Anders Møller Teknik- og Miljøforvaltningen

– Inderhavnsbroen er et meget komplekst byggeprojekt på grund af broens særlige udformning og funktionalitet. Det har som bekendt skabt udfordringer flere gange tidligere i forløbet, og det er også det, der sker her i den allersidste fase, siger serviceområdechef Anders Møller fra Teknik- og Miljøforvaltningen i København.

Klar til oktober

Forvaltningens forventning er på den baggrund, at Inderhavnsbroen sandsynligvis kan indvies medio oktober 2015, men vil endnu ikke fastsætte en præcis dato.

– Det vigtigste er, at Inderhavnsbroen bliver leveret, uden at man går på kompromis med kvaliteten. Vi er tæt på at være 100 procent i mål og mangler kun de sidste par procenter, før broen står færdig. Men de sidste procenter skal også fungere helt optimalt, før vi klipper silkesnoren over, siger Anders Møller.

De øvrige færdiggørelsesarbejder på Inderhavnsbroen og på de tilstødende arealer i Havnegade og på Grønlandske Handelsplads skrider frem som planlagt.

Relateret indhold