Cobe og Sleth vinder metropladser

De to første stationer på metroen i Nordhavn skal tegnes af Cobe Arkitekter og Sleth. Forslag fra Sangberg Architects og Cobe skal danne grundlaget for en aktivitetsplads under metroens højbane.
Sleth skal tegne den langstrakte stationsplads ved Trælastkaj.
Sleth skal tegne den langstrakte stationsplads ved Trælastkaj.

By & Havn har sammen med Metroselskabet og Københavns Kommune afholdt en konkurrence mellem de tre rådgivervirksomheder, der i forvejen er involveret i udviklingen af Indre Nordhavn, om de to første stationsforpladser på metroen i Nordhavn. Således har Cobe, Sleth og Sangberg Architects (tidl. Polyform) hver givet et bud på de to pladser samt hvordan en aktivitetsplads kan komme til at se ud.

Cobe Arkitekter vandt konkurrencen om Nordhavn plads og Det Grønne Loop. Pladsen kommer til at fremstå markant med en rød teglbelægning, der viser pladsens tilknytning til ‘Den røde by’ i Århusgadekvarteret. Samtidig foreslås det, at der plantes masser af træer både på pladsen og langs cykelstien Det Grønne Loop, som etableres langs metroens linjeføring og bliver Nordhavns kollektive hovedfærdselsåre.

Langstrakt byrum

Sleth skal tegne den anden stationsplads ved Trælastkaj. Forslaget for det langstrakte byrum laver en nænsom opdeling af pladsen og skaber mulighed for cykelparkering og rekreative rum med tæt beplantning og udstrakte siddemuligheder ved vandet.

– Pladserne ved metroen er vigtige og centrale. Det er hér, man som beboer står af metroen og umiddelbart føler sig hjemme i sit lokalkvarter. For virksomhederne i området skal pladserne være effektive og overskuelige, og for besøgende skal de slå tonen an for hele arkitekturen og egenarten i de omkringliggende nordhavnskvarterer. Det har været en god konkurrence, og jeg ser frem til at følge færdiggørelsen af både metroen og af pladserne de næste par år, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Aktivitetsplads skal udvikles

Sangberg Architects’ og Cobes forslag til en aktivitetsplads under metroens højbane er valgt som grundlag for en videre udviklings- og inddragelsesproces. Tanken er, at aktivitetspladsen skal favne bredt og rumme tilbud til mange forskellige bruger- og aldersgrupper.

– Vi ser frem til at finde nye veje til, at bylivet under og omkring højbanen ved Orientkaj Station kan få lov at udfolde sig, siger kundedirektør i Metroselskabet, Rebekka Nymark.

Metropladserne forventes anlagt samtidig med den planlagte testkørsel og færdiggørelse af metrolinjen i Nordhavn. Når den nye M4-linje åbner ved årsskiftet 2019/2020 bliver det muligt at komme fra Rådhuspladsen til Nordhavn metrostation på otte minutter. Alle metropladserne forventes færdige i slutningen af 2020.

Cobe Arkitekter vandt konkurrencen om Nordhavn plads, der bliver opført med rød teglbelægning.
Cobe Arkitekter vandt konkurrencen om Nordhavn plads, der bliver opført med rød teglbelægning.
Forslag fra Sangberg Architects og Cobe skal danne grundlaget for udviklingen af en aktivitetsplads under metroens højbane.
Forslag fra Sangberg Architects og Cobe skal danne grundlaget for udviklingen af en aktivitetsplads under metroens højbane.
Sådan kommer stationerne og aktivitetspladsen til at ligge.
Sådan kommer stationerne og aktivitetspladsen til at ligge.

Relateret indhold