Boligforeninger går målrettet efter minimal vedligeholdelse

Når boligforeningerne renoverer facader, skal det kunne mærkes positivt på bundlinjen i mange år i form af minimal vedligeholdelse. Sådan lyder det fra Cembrit, som tydeligt kan mærke, at fibercementprodukter til netop denne kundegruppe er i høj kurs.
Boligforeningen AL2bolig har til renoveringen af facaderne i deres afdeling 152 på Kappelsdal i Hammel valgt en fibercementløsning til facaderne. Foto: Cembrit.
Boligforeningen AL2bolig har til renoveringen af facaderne i deres afdeling 152 på Kappelsdal i Hammel valgt en fibercementløsning til facaderne. Foto: Cembrit.

Om Cembrit

  • Cembrit er en af Europas førende virksomheder inden for fremstilling og salg af fibercementprodukter. Virksomheden har sine rødder i Danmark og er et af 17 datterselskaber i den internationale Cembrit-gruppe, der har 1.100 ansatte i mere end 20 lande.
  • Produktionen af fibercementprodukter foregår på faciliteter i Finland, Tjekkiet, Polen og Ungarn. Cembrit-gruppen ejes af det svenske konsortium Solix Group, og Cembrits danske hovedsæde ligger i Aalborg.

Der er stadig godt gang i renoveringen af boligforeningerne landet over, lyder meldingen fra byggematerialeproducenten Cembrit, som tydeligt kan mærke, at boligforeningerne køber stort ind ad gangen. Det gælder især bølgeplader og facadebeklædninger i fibercement.

Ifølge adm. direktør i Cembrit Mogens Fisker er det kombinationen af to faktorer, som øger efterspørgslen på fibercementprodukter hos boligforeningerne.

– Det handler kort sagt om økonomi og om minimal vedligeholdelse. Tilskuddet fra Landsbyggefonden skal strækkes så langt som muligt, mens den løbende vedligeholdelse skal holdes nede. En kunde fortalte mig, at de plejede at afsætte en million kroner til maling af al træværket hvert femte år. Det er en kæmpe udgift at kaste efter 50 år gammelt træ, men løbende vedligeholdelse af ældre bygninger og faciliteter er bare dyrt og tidskrævende. Derfor vælger mange nu nye, mere moderne byggematerialer som for eksempel fibercementplader, når de skal renovere, for pengene tjener hurtigt sig selv ind igen.

Positivt signal

En af de større enkeltstående ordrer kommer fra boligforeningen AL2bolig til deres afdeling 152 på Kappelsdal i Hammel. Boligerne er opført i starten af 1980’erne og består af 61 rækkehuse og fem ungdomsboliger.

Her er samtlige gavle, stern, vindskeder, fælleshus, garager og ikke mindst 65 skure blevet renoveret og beklædt med i alt 2.400 kvm HardiePlank brædder i jordbrun, monteret på klink. På stern og vindskeder, hvor beklædningen skal tilpasses en mere fleksibel størrelse, er der monteret hvide HardiePanel plader.

Tømrerarbejdet på Kappelsdal er udført af Simonsen Tømrer & Snedker A/S i Tilst, og indehaver og tømrermester Stefan Simonsen uddyber, at der ikke blot er tale om en større ordre, men at denne boligforening også har valgt beklædninger i en utraditionel farvekombination. Det er som regel er et positivt signal:

– Det er sjældent, at vi ser kombinationen af jordbrune og hvide Hardie-produkter, for de fleste vælger sort eller grå. Men de varme farver på Kappelsdal fungerer godt sammen og giver et hyggeligt miljø, siger han og fortsætter:

– Et utraditionelt farvevalg synes måske ikke betydningsfuldt i alles øjne, men for os vidner det om en optimisme. Man er stolt over sin renovering og ønsker at skille sig ud i landskabet. Det er altid et godt tegn.

Markedet har ikke peaket

HardiePlank brædder har samme struktur og udseende som cedertræ, og derfor bliver de ofte forvekslet med træ, men de er fremstillet af miljøvenligt og slidstærkt fibercement.

Brædderne er behandlet med en speciel patenteret maleteknologi, som er vejrbestandig, brandhæmmende og modvirker fugt og svamp. Det giver brædderne stor robusthed, der bevarer overfladen i mange år med kun minimal vedligeholdelse.

Disse produktegenskaber appellerer stærkt til boligforeningerne, og Mogens Fisker har en klar formodning om, at efterspørgslen på fibercementprodukter fra denne kundegruppe endnu ikke har peaket. Af samme grund har Cembrit nedsat et særligt team, der udelukkende har fokus på at betjene boligselskaberne.

Efterspørgslen på fibercementprodukter fra boligforeningerne har endnu ikke peaket, mener Cembrit, som af samme grund har nedsat et særligt team, der udelukkende har fokus på at betjene denne kundegruppe. Foto: Cembrit.
Efterspørgslen på fibercementprodukter fra boligforeningerne har endnu ikke peaket, mener Cembrit, som af samme grund har nedsat et særligt team, der udelukkende har fokus på at betjene denne kundegruppe. Foto: Cembrit.

Relateret indhold