SUV-markedet blomstrer

Mange nye gulpladebiler dukker op i kølvandet på den vækst, som SUV-klassen oplever i disse år.
SsangYong Tivoli XLV har et 720-liters varerum og er 235 millimeter længere end standardudgaven.
SsangYong Tivoli XLV har et 720-liters varerum og er 235 millimeter længere end standardudgaven.

SUV-klassen er nu for første gang det største bilsegment i Europa. Klassen vokser over hele linjen, men kraftigst i den lille klasse, i mellemklassen og i den store klasse. Det viser tal fra analyseinstituttet JATO Dynamics.

Mange af modellerne bliver på bestilling ombygget til varebiler. Traditionelt er disse interessante for såvel private som erhvervsdrivende, der ønsker at udnytte biltypens rummelighed, trækkraft, fleksibiltet og komfort.

En bilimportør skal dog have fabrikkens tilladelse til at ombygge en ny SUV til varebil. At dette ikke er en selvfølge, har Suzukiimportøren måttet sande, da fabrikken ikke har villet godkende den nye Vitara som van.

Tidligere generationer af Vitara har ellers været storsælgere på gule plader, og modellen har endda haft æren af at være Danmarks mest solgte varebil.

Comeback fra SsangYong

Med Vitara ude, er der nu et hul i markedet, som koreanske SsangYong håber at kunne udnytte. Mærket kommer tilbage til Danmark i foråret efter ni års fravær. Det sker med blandt andet SUV-modellen Tivoli, der i sin grundudgave er på størrelse med Suzuki Vitara. Men Tivoli kommer også i en forlænget version, XLV, der har længere udhæng over bagakslen.

– Fabrikken har godkendt alle vores modeller til ombygning, siger Jens Ibsen, der er direktør for SsangYoung Danmark A/S.

Han glæder sig også over, at der bliver et comeback til Rexton-modellen, der blev kendt i Danmark frem til år 2007. Det er en robust firehjulstrækker med en dieselmotor på 2,2 liter og 178 hestekræfter. Den vil blive tilbudt med mulighed for firehjulstræk, 7-trins automatik fra Mercedes og en trailervægt på op til 2600 kg.

Hybrid fra Kia

Fra Sydkorea ser vi desuden en helt ny crossover/SUV-model fra Kia. Den hedder Niro og har netop haft premiere på udstillingen i Chicago. I begyndelsen af marts ser vi den i Geneve, men det er endnu uvist, hvornår den introduceres i Danmark.

Niro er en hybridbil med en 1,6-liters benzinmotor på 103 hestekræfter og en elmotor på 43 hestekræfter. Også Kia har fabriksgodkendelse til ombygning af personbilerne, og Niro udmærker sig blandt andet ved et fladt varerumsgulv.

Seat er også med

Fra mere hjemlige himmelstrøg kommer Seat Ateca, der er det spanske mærkes første SUV-model. Ateca ventes til Danmark i juni, hvor den skal konkurrere med for eksempel søstermodellen VW Tiguan og storsælgeren Nissan Qashqai.

Strømmen af SUV-nyheder fortsætter med modeller som Ford Edge, Jaguar F-Pace, Toyota C-HR og en god portion facelifts af eksisterende modeller.

Også kineserne er med på bølgen, men af forskellige grunde har de endnu ikke fundet hertil.

VW Tiguan lægger krop til Seat Ateca, der er mærkets første SUV.
VW Tiguan lægger krop til Seat Ateca, der er mærkets første SUV.
Kia Niro er nyeste skud på stammen af mærkets SUV-/crossovermodeller.
Kia Niro er nyeste skud på stammen af mærkets SUV-/crossovermodeller.

Relateret indhold