Cowi har fået godkendt Sydamerikas længste hængebro

Verdens kraftigste jordskælv, voldsomme vindstød og kraftig tidevandsstrøm midt i en forkastning. Det er barske forhold, ingeniørerne fra Cowi arbejder med i endnu et broprojekt.
Chacao-broen bliver Sydamerikas længste hængebro. Pressebillede.
Chacao-broen bliver Sydamerikas længste hængebro. Pressebillede.

Projektet

  • Bygherre: Ministeriet for offentlige anlægsarbejder i Chile (Ministerio de Obras Públicas)
  • Konsortiumpartnere: R&Q (Chile)
  • Entreprenør: Consortium Puente Chacao (CPC), der består af Hyundai, OAS, Systra og Aas-Jakobsen
  • Cowis ydelser: Designvurdering, tilsyn med byggeriet

Der er ikke mange ingeniørvirksomheder, der har lige så meget erfaring med at projektere broer, som de har hos Cowi. Derfor giver det også ret god mening, at de er sat på et specielt broprojekt i Chile.

Ikke nok med, at broen bliver Sydamerikas længste, så er placering heller ikke det, man kan kalde optimal. Cowi er ansvarlig for tilsyn og designvurdering af den nye bro, Chacao-broen.

Med placeringen i Los Lagos-regionen ligger projektet 1100 kilometer syd for Santiago og 80 kilometer fra den seismiske forkastningszone. Det omfatter det område, hvor verdens kraftigste registrerede jordskælv (9,5 på Richterskalaen) fandt sted i Valdivia i 1960 – og hvor et andet jordskælv på 8,8 fandt sted i 2010 ud for kysten ved Concepcion. Gulf of Ancud-forkastningen løber også langs Chacao-kanalen, lige under området, hvor broen skal bygges.

Kombinationen af disse risici og høje vindhastigheder på over 200 km/t samt en kraftig tidevandsstrøm på 18 km/t gør stedet til en af de mest udfordrende placeringer i verden for en bro.

De lokale myndigheder har for nylig godkendt den endelige projektering af projektet.

– Projektering af en konstruktion i så udfordrende et miljø indebærer en hel del komplikationer og udfordringer, så det er ekstremt tilfredsstillende nu at have fået en officiel godkendelse velvidende, at alt det hårde arbejde snart vil materialisere sig i et færdigt projekt, fortæller Hisham Ibrahim, project manager, Cowi.

Vigtig for udviklingen

Den nye bro vil udgøre en integreret del af infrastrukturen i Chile og forbinder fastlandet med øen Chiloé for første gang.

Broen erstatter den nuværende bilfærgeforbindelse med en fast forbindelse med to kørebaner i hver retning, der vil reducere rejsetiden fra 45 minutter til under tre minutter. Det skal forbedre livskvaliteten, erhvervsforholdene og turismen både på øen og i havnebyen Puerto Montt.

Broen forventes desuden at blive en katalysator for større fremtidige udviklingsprojekter i den tyndt befolkede region i det sydlige Chile.

Når broen er færdig, vil Chacao-broen være den længste hængebro i Sydamerika med en samlet længde på 2754 meter mellem ankerblokkene.

Broen er designet til at have en levetid på minimum 100 år og vil bestå af tre pyloner af armeret beton, et hængende fag på 324 meter mod nord, to hovedfag på henholdsvis 1155 meter og 1055 meter samt en tilslutningsviadukt på 140 meter mod syd. Brodækket vil være 23,8 meter bredt og have fire kørebaner.

Den 175 meter høje midterpylon i beton skal bygges på Roca Remolinos – et lille klipperev midt i kanalen. Brobyggeriet er i gang, og 11 af de 36 pæle til midterpylonen er allerede færdige.

Relateret indhold