Knauf vil hele tiden være i øjenhøjde med både trælaster, byggemarkeder, store entreprenører, små tømrerfirmaer og slutbrugere. For at lykkes med det bruger byggevareproducenten analyser og undersøgelser, så alle beslutninger kan træffes med redskaber baseret på viden og fakta og ikke ud fra tradition eller gamle vaner.
Og netop den strategi er ifølge Knauf baggrunden for, at Danske Byggecentre på sit årsmøde den 2. februar har udnævnt virksomheden til Årets Leverandør.
En anerkendelse
– Prisen, som vi selvsagt er meget glade for, er en anerkendelse af vores arbejde med at analysere både markedet og byggebranchen. Vi vil gerne opkvalificere den måde, vi samarbejder med kunder og partnere på, og jo mere vi kan gøre det ud fra indsigt og viden, jo mere kan vi bidrage til at skabe værdi i alle kædens led. Prisen er også et flot håndslag til alle de medarbejdere, der har bidraget og nu skal føre tankerne ud i livet, siger administrerende direktør i Knauf, Morten Ørnstrand-Søborg, i en pressemeddelelse.
Knauf har været vidt omkring i sit analysearbejde. Der er både brugt traditionelle arbejdsmetoder som markedsresearch, market mapping og andre værktøjer hentet fra marketingfolkenes værktøjskasse samt mere utraditionelle værktøjer. Knauf har for eksempel sendt en flok antropologer på opdagelsesrejse blandt kunder, samarbejdspartnere og forhandlere.
Slut med luksus
Konkret har arbejdet ført til en række tiltag, som er eller bliver sat i værk. Knauf har blandt andet udviklet et nyt E-learning-univers, hvor kunder og partnere kan hente viden om produkter og løsninger. Et nyt koncept til rådgivning af håndværkerne er også klar, lige som der fokuseres på ergonomi, brugervenlighed og totalomkostninger.
Ifølge Knauf viser analyserne også, at samtalekøkkener, jacuzzis og kæmpegrills er verden af i går. I stedet er der i dag større fokus påpå at skabe kvalitet i den nære hverdag, for eksempel ved at fokusere på lyd, lys og temperatur som afgørende faktorer i et godt boligmiljø.