Værdibyg lancerer den 16. juni de to første af i alt seks nye vejledninger om renoveringsprocesser og inviterer i den forbindelse til et seminar fra 14-17, hvor omdrejningspunktet vil være konkrete renoveringsprojekter. Charlotte Krenk, Dominia, og Rolf Simonsen, Værdibyg, vil præsentere de nye vejledninger, hvorefter entreprenør John Engelstrup, Enemærke og Petersen, og en endnu ikke oplyst bygherre vil komme med relevante eksempler fra renoveringsprojekter hvad angår samarbejde, kommunikation, konflikter og beboere. Arrangementet er gratis, men tilmelding er nødvendig.
Uforudsigeligheden en udfordring
De nye vejledninger henvender sig til de professionelle parter i renoveringsprojekter, som søger værktøjer og inspiration til at organisere, planlægge og gennemføre arbejdet med brugere. De to første vejledninger handler om henholdsvis samarbejde og kommunikation og håndtering af brugere og beboere.
Værdibyg giver i den første vejledning bud på redskaber til at skabe bedre samarbejde, kommunikation og konflikthåndtering i renoveringsprocessen. Ifølge Værdibyg er det uforudsigeligheden, der gør samarbejdet i renoveringsprojekter særligt nødvendigt. Godt samarbejde og kommunikation kan være svært at måle udbyttet af, men det er bredt anerkendt i byggeriet, at godt samarbejde og god kommunikation mellem parterne er noget af det vigtigste for at opnå en effektiv byggeproces.
Bygninger er i brug
Om den anden vejledning skriver Værdibyg, at renoveringsprojekter adskiller sig fra nybyggeri ved, at bygningerne ofte er i brug, og derfor udgør brugere eller beboere en væsentlig dimension i byggeprojektet. Brugerne kan skabe værdi, men også udfordringer i byggeprojektet. Ved at have styr på brugerne og have en løbende formidling og dialog øges chancerne for værdiskabelse, og udfordringerne begrænses. Graden af brugernes involvering og påvirkning af projektet vil variere med den konkrete sag, men brugerne er en del af byggeprocessen fra start til slut.