Tunnelelementer giver ny eksportordre til Spæncom

Norsk tunnelprojekt giver ordre på 44 mio. kroner hos Spæncom.
Spæncom har landet en ny ordre i Norge. Denne gang på 44 mio. kroner til tunnelelementer. Foto: Spæncom.
Spæncom har landet en ny ordre i Norge. Denne gang på 44 mio. kroner til tunnelelementer. Foto: Spæncom.

De norske oliepenge fortsætter med at udbygge og forbedre infrastrukturen i Norge, og det giver gode ordrer til danske virksomheder. Spæncom i Aalborg har således, i konkurrence med norske leverandører, vundet betonelementleverancen af en to kilometer lang tunnel, der ligger på en 23 kilometer strækning mellem Porsgrunn og Larvik.

Her ønsker det norske Jernbaneverket, der er bygherre, at reducere rejsetiden fra 34 til 12 minutter ved at springe sig vej gennem fjeldene.

Glæde og stolthed

Jernbaneverket stiller store krav til kvaliteten på betonen, armeringen og udførelsen, og da de var tilfredse med Spæncoms leverance af tilsvarende elementer til Holmestrand tunnelen, havde det store schweiziske entreprenørselskab Implenia ingen problemer med at overlade arbejdet til Spæncom.

– Vi er rigtig glade og stolte over den nye ordre, der viser, at vi har haft evnen og viljen til at transformere et helt nyt produkt, som vi aldrig havde produceret før, til en succesfuld leverance, der har skabt stor tilfredshed hos såvel entreprenøren som bygherren, fortæller salgschef Michael Boye.

Spæncom skal fra februar 2015 og tre måneder frem levere i alt cirka 3500 tunnelelementer og cirka 1.900 fundamenter. Det svarer til 24.000 tons fordelt på 1.000 vognlæs.

For at minimere risikoen, optimere tidsplanen og udnytte den ekspertise, som Spæncom har oparbejdet i forbindelse med leveringen til Holmestrand, skal tunnelelementerne produceres i Aalborg.

– Den eneste forskel, der er i den nye ordre, er, at alle væg- og tagelementer skal isoleres for at frostsikre tunnelen. Det skyldes, at tunnelen kun er to km lang og dermed påvirkes af kulde fra begge ender af tunnelen. Den nuværende leverance er til en fire km strækning inde i midten af en 12 km lang tunnel, forklarer Michael Boye.For at kunne overholde leveringstiden starter produktionen op i uge 40 – 14 dage efter at det sidste element fra den første tunnelordre er blevet kørt ud på lagerpladsen.

Relateret indhold