Aarsleff borer i Limfjorden forud for ny tunnel

For at have helt styr på, hvad det er for en undergrund, den kommende tunnel på den 3. Limfjordsforbindelse skal bygges i, bliver der nu foretaget geotekniske boringer.
Eksempel på pram til geotekniske undersøgelser til vands. Dette er ikke det eksakte setup, men arbejdet på Limfjorden vil foregå efter samme princip. Foto: Per Aarsleff.

Vejdirektoratet skal have helt styr på, hvad det er for en undergrund, den kommende tunnel på den 3. Limfjordsforbindelse skal bygges i.

For at opnå den viden foretager Aarsleff nu geotekniske boringer i Limfjorden. Boringerne skal kortlægge undergrundens geologiske opbygning og geotekniske egenskaber.

Undersøgelserne bliver foretaget fra en større pram, som vil være i området til udgangen af april 2026.

– Vi har allerede undersøgt Limfjorden for gammel ammunition og foretaget flere miljøundersøgelser, siger Inge Birkegaard Damsgaard, projektchef i Vejdirektoratet og ansvarlig for tunnelkonstruktionen på den 3. Limfjordsforbindelse, og fortsætter:

– Nu er turen så kommet til, at vi skal have undersøgt undergrunden, så vi præcist ved, hvad tunnelen og lavbroen skal bygges på.

Læs også

Eksperter undersøger for granater og miner før stort tunnelprojekt

De geotekniske boringer går langt ned i undergrunden. Boringerne skal mellem 10 og 60 meter ned under havbunden, og der skal foretages et sted mellem 25 og 30 boringer tæt på øen Egholm i Limfjorden.

20 kilometer lang

Den 3. Limfjordsforbindelse i Aalborg bliver en 20 kilometer lang firesporet motorvej, som føres vest om Aalborg via Egholm.

Formålet med den 3. Limfjordsforbindelse er at mindske rejsetiden og aflaste Limfjordstunnellen, Limfjordsbroen og store dele af Aalborg i myldretidsperioderne.

Læs også

Udbud på vej: Går i dialog om tunnel under Limfjorden

Motorvejen føres fra Aalborg til Egholm via en tunnel, mens forbindelsen mellem Egholm og Lindholm bliver via en lavbro.

Relateret indhold