– Vi har reduceret CO2 udledningen med over 80 procent i forhold til en traditionel asfaltbelægning ved overvejende at bruge genbrugsmaterialer og bioolie samt fossilfri produktion, fortæller Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef og bæredygtighedsansvarlig i Peab Asfalt.
Den nye ECO-Asfalt kommer ned på det lave klimaaftryk med en recept, hvor genbrugte materialer udgør langt hovedparten af indholdet – hele 89 procent af den samlede mængde i recepten er affræset asfalt, genbrugte jernbaneskærver og bioolie.
Der er kun 11 procent jomfruelige materialer i recepten – sand fra en lokal grusgrav (8,3 procent af den samlede mængde) og det traditionelle bindemiddel bitumen (2,9 procent af den samlede mængde).
Vejbelægning mister ikke kvalitet
Den nye asfalt er udviklet til de nederste tykke bærelag i vejbelægningen. Det er med recepten lykkedes at nedbringe klimaaftrykket fra den traditionelle asfalt på 45 kg ned til kun 7 kg CO2 per ton asfalt.
Peab Asfalt har i udviklingen lagt vægt på, at asfalten ikke mister levetid som følge af reduktionen i CO2-udledningen.
– Vi har nu lagt asfalten ud på en teststrækning, og det er meningen, at vi skal følge den og se, hvordan belægningen klarer trafikbelastningen. Det er vores klare forventning, at den har samme kvalitet som et almindeligt bærelag. Det viser alle vores forsøg både på vores eget hovedlaboratorium i Silkeborg, og de nordiske tests udført af Peabs F&U-laboratorium i Sverige siger laboratoriechef Lotte Regel Josephsen.
– Vi må ikke forringe levetiden på asfalten, for så mister vi jo CO2-besparelsen, hvis asfalten skal skiftes tidligere end normalt. Vi skal også altid sikre os, at belægningen kan genbruges som hidtil, den skal kunne fræses af og genbruges i ny varmblandet asfalt, forklarer laboratoriechefen.

Prøveudlægning ved Kolding Fjord
Peab Asfalt foretog prøveudlægning i slutningen af september i år på en adgangsvej til Marina Syd på sydsiden af Kolding Fjord. Her er der ved at blive skabt en ny bydel med et attraktivt bolig- og havnemiljø og en marina med 1000 bådpladser med navnet ”Marina City”. Se video.
Marina City skal være et flagskib inden for bæredygtighed. Projektet er præcertificeret med guld efter den internationale bæredygtighedsstandard DGNB. Det indebærer, at projektet konstant skal forsøge at finde de mest bæredygtige måder at gøre tingene på.
– Vi blev kontaktet af Kolding Kommune i forbindelse med lanceringen af ECO-Asfalt og er meget stolte over, at vi blev valgt til at teste bioolie i asfalt på dette spændende projekt, fortæller laboratoriechef Lotte Josephsen.
Bioolie binder CO2
Det fossile bindemiddel bitumen er i projektet delvist erstattet af bioolie. Bioolien hjælper til at holde udledningen af CO2 nede, da den kommer fra planter, som i løbet af deres levetid har optaget CO2, der ikke bliver udledt til atmosfæren igen, men gemt nede i asfalten.
– Man kan kalde det en form for ”miniature – carbon capture” siger laboratoriechefen.
ECO-Asfalt
Peab-koncernen producerer i forvejen under navnet ECO-Asfalt et klimavenligt alternativ til traditionelt produceret asfalt, og planen er at markedsføre den nye asfalt under ECO-Asfalt-brandet.

ECO-Asfalten er produceret uden brug af fossile brændstoffer, og laboratoriechefen forudser, at den nye asfalt i fremtiden vil nærme sig en Net Zero-CO2 udledning på grund af den CO2, der bindes i asfalten.
– Vi er godt på vej, og vi tror på, at vi er kommet endnu længere, når vi skal udlægge asfalt på den næste vej i projektet, siger laboratoriechefen.
Flere kommuner er allerede i dag interesserede i at lægge veje til lignende forsøg, hvor bitumen i asfalten er erstattet med biogent materiale, og Peab har store forventninger til udviklingen af vejbelægninger i den klimavenlige retning.