Klimakrav giver kvaler til sommer: ”Et kraftfuldt værktøj” kan hjælpe på byggepladsen

På byggepladsen i Aarhus sparede gravemaskinerne brændstof og blev samtidig mere effektive i visse arbejdssituationer. Foto: Teknologisk Institut.

Fra 1. juli i år skal byggebranchen overholde en grænseværdi for CO2-udledning på 1,5 kg CO2e per m2 om året for transport til og fra byggepladsen samt selve opførelsen af bygningen.

De skærpede krav vil udfordre flere virksomheder, men måske er der nu hjælp at hente.

Siden 2021 og frem til 2024 har Teknologisk Institut på byggepladsen Mindet i Aarhus sammen med Per Aarsleff og øvrige projektpartnere arbejdet på at finde og dokumentere løsninger til at reducere byggepladsers CO2-udledning og lokale miljøpåvirkning.

Projektet ’Fremtidens Grønne Byggeplads’ har målt og dokumenteret effekten af en række tiltag fra støvbekæmpelse og støjreduktion til energioptimering og emissionsbegrænsning.

Projektet har dokumenteret energibesparelser og CO2-reduktioner bl.a. ved brug af moderne og digitaliserede skurvogne med solceller, elektriske gravemaskiner og maskiner drevet af biodiesel.

Læs også

Umuligt at opfylde kommende klimakrav: Gør smarte sensorer obligatoriske

Det fortæller koncernbæredygtighedschef hos Per Aarsleff, Grith Bech-Nielsen og fremhæver et særligt interessant resultat ved test af maskinernes brændstofsparende ECO-funktion:

– Ved rendegravning viste det sig, at maskinen ikke bare brugte mindre brændstof i ECO-mode – den gravede faktisk også hurtigere og mere effektivt end i normal drift. Dette resultat kan implementeres på eksisterende maskiner uden større omkostninger, men handler primært om at uddanne maskinførerne i optimal brug af funktionen.

Overvågning og dokumentation i realtid

Centerprojektleder ved Teknologisk Institut, Lars Overgaard, fortæller, at metoderne, man i projektet har udviklet og testet, gør det muligt at overvåge og dokumentere udledninger fra byggepladser i realtid.

Sensornetværket på byggepladsen består af 18 sensorer, der måler partikler og emissioner, samt fire sensorer, der måler støj og vind. Foto: Teknologisk Institut.

– Med sensornetværk, der måler luftkvalitet, støjniveauer og energiforbrug, samt mobilt udstyr til præcise målinger på entreprenørmaskiner kan vi levere den nødvendige data til både dokumentation og optimering. Dette giver branchen et solidt grundlag for at leve op til bygningsreglementets skærpede krav.

Læs også

Region vedtager 9 principper for mere klimavenligt byggeri

Han fortæller videre, at en central erfaring fra projektet er udviklingen af en digital twin-platform, som er en digital kopi af byggepladsen, der opdateres med aktuelle data.

Platformen kombinerer data fra sensorer, emissionsmålinger og BIM-modeller (digitale modeller af bygningsværker) for at give et detaljeret overblik over byggepladsens aktiviteter:

– Ved hjælp af en digital tvilling kan byggepladser på sigt simulere scenarier, optimere logistikken, reducere spild og dokumentere udledninger i realtid. Det tegner til at blive et kraftfuldt værktøj til sikring af både effektivitet og bæredygtighed, siger han.

Effektive og tilgængelige løsninger

En anden markant erfaring fra projektet er potentialet for at reducere emissioner og CO2-udledning fra entreprenørmaskiner.

Her viste test af en 23-tons elektrisk gravemaskine en reduktion i energiforbruget på over 40 % sammenlignet med traditionelle dieseldrevne maskiner, mens CO2-udledningen blev reduceret med over 80 % ved brug af dansk el:

– Vi har med projektet dokumenteret, at optimeret adfærd, moderne skurvognsbyer samt anvendelse af HVO-biodiesel, hybride og elektriske entreprenørmaskiner er effektive og tilgængelige løsninger til at reducere aftryk på både miljø og klima samt forbedre arbejdsmiljøet i skurvognen og på byggepladsen, siger Grith Bech-Nielsen.

Læs også

Aalborg Portland reducerer CO2-udledning med over 800.000 tons på 3 år

Projektets anbefalinger og resultater kan læses her i slutrapporten.

De øvrige samarbejdspartnere er Airlabs Denmark, Alumichem, Purefi, Katzenmark, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet og Volvo Entreprenørmaskiner.

’Fremtidens Grønne Byggeplads’ har modtaget støtte fra Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP) under Miljøstyrelsen.

Relateret indhold