‘Perspektiver på den digitale byggeproces’ er titlen på en ny rapport, som brancheinitiativet Værdibyg står bag i samarbejde med Molio. Den bygger på tre års undersøgelser, interviews og workshops med branchens praktikere og identificerer og behandler de væsentligste barrierer for at få større udbytte af digitale teknologier.
Dertil anfører den de mest oplagte indsatser for at få ryddet barriererne af vejen.
I rapporten fokuseres der på, hvordan processer og digital teknologi kan integreres bedre i byggeriet. Der peges dertil på, at digitaliseringen ofte er afkoblet fra de processer, som den har til formål at støtte. Seniorprojektleder i Værdibyg, Stephan Sander, som har udarbejdet rapporten, siger:
Fra pen og papir til fremtidens BIM: ”Tiden er med os”
– Digitaliseringen af byggebranchen har gjort store fremskridt de seneste år. Men selvom der er gjort ihærdige indsatser af ildsjæle i alle led af branchens værdikæde, er der er stadig en udbredt fornemmelse af, at der er et uforløst potentiale. De forskellige fagområder er blevet rigtig gode til at bruge digitale værktøjer til at styrke deres eget arbejde, men der er stadig store udfordringer forbundet med at skabe digital sammenhæng på tværs af et projekt.
Status, barrierer og fire indsatsområder
Rapporten består af to hoveddele: Én del beskriver status og barrierer for byggeriets digitale udvikling. Den anden del beskriver de fire indsatsområder, der kan hjælpe til at indfri mere af potentialet ved digitalisering i byggeriet:
- Start med projektmålene
- Sæt fokus på data
- Se bedre processer og samarbejde som fundament for vellykket digitalisering
- Lav en tydelig business case for ny teknologi
Mere målrettede data
Stephan Sander forklarer, at der i rapporten peges på en række indsatser, der skal til for at skabe bedre sammenhæng på tværs af projektparterne. Der skal bl.a. arbejdes mere målrettet med data, siger han:
Inden nye BR-krav: Guider byggefolk til større viden om ressourceforbruget
– Næste niveau af digitalisering handler om, hvordan teknologi og data kan skabe værdi på tværs af parterne i et projekt – for projektet som helhed. Og byggeriets aktører skal fokusere mere på databehov og på processerne og samarbejdet rundt om teknologien for at realisere de fulde potentialer af digitalisering i byggebranchen.
Kan virke uoverskueligt
Allan Schiøtz er produktchef for informations- og kommunikationsteknologi (IKT) hos Molio, der er medforfatter på rapporten. Han vurderer at en af udfordringerne er, at det digitale økosystem til et bygge- eller anlægsprojekt er komplekst.
Det består af mange apps og digitale værktøjer og kan virke uoverskueligt – specielt hvis man kigger på tværs af fagene.
– I Molio oplever vi, at branchen efterspørger værktøjer, som skaber sammenhæng på tværs af projektet, og nemmere tilgængelighed og forståelse af de data, som projektet indeholder. Værktøjer som, populært sagt, kan ‘få parterne til at mødes digitalt, og nemmere få det digitale samarbejde til at fungere optimalt’, udtaler Allan Schiøtz.
Vil have justeret IKT-bekendtgørelsen
Det er ikke kun værktøjer, der skal til for at skabe bedre digital sammenhæng på tværs af projekterne Der er også brug for at justere rammerne for IKT-arbejdet, så de i højere grad understøtter samarbejdet om IKT. Chef for Bæredygtighed og Ejendomsdata, Københavns Ejendomme og Indkøb, Michael Friis Ørsted, siger:
Spild i byggeriet: Forstå det, find det, fjern det
– De mange gode erfaringer, der findes, skal danne grundlag for nye processer, nye aftaler, nye ydelsesbeskrivelser – og måske endog justering af IKT-bekendtgørelsen.
Rapporten er udkommet i dag. Den kan downloades gratis her.