– Jeg tror, at vores konkurrenter tænker: “Det var da lige godt satans”.
Sådan siger Benny Møller, der er administrerende direktør i Mobilhouse ved Fredericia. Virksomheden, som har specialiseret sig i at konstruere og udleje flytbare kontor- og mandskabsvogne, har netop udviklet Optimum-serien. Formålet er, at kapitalisere på bæredygtighedstendensen i byggeriet, lyder meldingen fra Benny Møller, som har argumenterne på plads.
– Hos Green Building Counsil arbejder man med at udvide DGNB-kriterierne til i højere grad at omfatte byggepladsen. Ved at tilbyde en svanemærket løsning, som vægter indeklima såvel som sikkerhed og æstetik, kan vi i min optik bidrage med et helt unikt produkt, der kan medvirke til, at bygherre opnår sin guld- eller platincertificering, siger han.
Prisskiltet på Optimum er selvfølgelig også et andet, end på den gennemsnitlige mandskabsvogn. Men Benny Møller regner med, at bygherrer ved især større byggerier vil vægte komfort og bæredygtighed over pris.
– Vi ligger nok 20 procent over i pris med vores sammenlignelige konkurrenter. Men hvis man vil sine medarbejdere og sit byggeri det bedste, er det heller ikke galt, siger Benny Møller.
Langsigtet løsning
Hvorvidt der viser sig at være et hul i markedet, må tiden vise. Men direktøren skriver under på, at der har været interesse om serien allerede.
I hans “show-room” under åben himmel på grunden ved Fredericia har Benny Møller allerede taget imod flere entreprenører. Der er tre etager med kontorfaciliteter, mandskabsrum, kantiner og tagterrasse i stål. Let, genanvendelig og transportabel.
Mens vi vandrer rundt på byggeriet, forklarer Benny Møller, at det, han især var træt at se på mandskabsvognene, var de udvendige installationer. Ledninger, som hænger i guirlander, udvendige faldstammer eller varmepumper, der stikker ud på elementerne, som tarmene på en brokpatient, og om vinteren forsøgt dækket af med vintermåtter. Ikke på Optimum.
– Som du ser her er alle installationer skjult i væggen, så man ikke banker på dem ved et uheld. Samtidig er de nemme at komme til, siger han, mens vi går rundt i det store byggeri.
– Det er ikke pænt, hvis vognene skal stå på byggepladsen i mange år, hvad de jo skal på flere af landets større byggerier som OUH eller Femern Bælt, forklarer direktøren.
Til glæde for klimaet
Samtidig har man også prioriteret, at løsningen skulle være mere bæredygtig end ellers.
– Vi har kunnet reducere CO2-forbruget ved opvarmning og nedkøling med 66 procent, forklarer Benny Møller og uddyber:
– Desuden har vi tænkt i cradle to cradle. Bygningerne skal kunne skilles ad igen, samles på nye måder, fortæller han. Og blandt andet derfor sælger Benny Møller heller ingen vogne i Otimum-serien, men udlejer kun.
Mobilhouse har allerede flere ordrer. Den største er på 80 moduler og går til Posthusgrunden i København, hvor der skal opføres et stort hotel og lejligheder.
– Planen er, at vi om små tre år har bygget 1500 moduler, som vi sender rundt om i landet. Vi har kapacitet til at bygge ét om dagen, så det kan vi fint nå, siger direktøren.