Byggeriet hænger i data-bremsen: ”Du er selv eksperten”

Flere virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har svært ved at komme i gang med datarejsen. På BIM World mener digitaliseringschef, at begreberne kan forvirre mere, end de gavner.
Kell Møller står på en scene og taler med mirkofon på.
Digitaliseringschef hos Rådet for Bæredygtigt Byggeri, Kell Møller, BIM World Copenhagens Future Tech Space-scene.

Bygge- og ejendomsbranchen halter efter flere andre brancher, når det kommer til brug af data.

Det fortæller digitaliseringschef hos Rådet for Bæredygtigt Byggeri, Kell Møller, der netop har talt på BIM World Copenhagens Future Tech Space-scene:

– Det er ikke for at slå branchen oven i hovedet, men vi er end ikke i top 10, og det er på trods af, at potentialet er enormt, effektiviteten boostes – nogle gange med op til 30 % – brug af data afgørende for at gøre branchen mere bæredygtig, og så vil efterspørgslen fra de store aktører kun stige fremover.

Læs også

BIM World åbner: Digitalisering er fremtiden – i samspil med mennesket

Fra undersøgelser fremhæver han, at 40 % af branchen ønsker at digitalisere mere, 33 % finder i digitalisering vigtigt, mens 25 % ikke kan se fordelene. Desuden melder 40 %, at de mangler data for at kunne reducere ressourceforbruget og CO2-udledningen. Samtidig finder over 90 % det svært at arbejde med ESG.

Ifølge Kell Møller kan udfordringerne skyldes forvirring eller manglende forståelse for begreberne, og han fastslår, at digitalisering sjældent handler om teknologi til at starte med.

– Data får kun værdi, når de konverteres til viden, som gøres til handling. Der er stor forskel på at have data og så at bruge data.

Læs også

AI skal i brug, men kun hvor den giver værdi

For at gøre brug af data mere håndgribeligt anbefaler han, at virksomhederne identificerer behovet, og hvad man ønsker at opnå. Dernæst skal man se på processerne bag, om disse skal ændres for at opnå målet. Først derefter skal nye processer digitaliseres.

– Husk på, at du er selv eksperten – for det er dig, der kender din virksomhed. For mange smv’er (små og mellemstore virksomheder) er der ikke brug for at hente en masse eksperter ind udefra, siger Kell Møller og tilføjer:

– Ligeledes er det ikke relevant for mange virksomheder endnu at forholde sig til AI. Lad de store aktører, der har styr på deres data og processer om det. Det vigtigste for at få startet datarejsen er at få struktureret sine data.

Relateret indhold