Totalløsningen er nu på plads

Tvis Vognmandsforretning A/S har sikret sig en importaftale af minikraner fra italienske Jekko. Aftalen giver nye perspektiver for den vestjyske virksomhed.
Tvis Vognmandsforretning A/S har sikret sig importen af minikraner fra italienske Jekko til glæde for direktør Preben Sørensen (tv.) og kranspecialist Poul Clemmensen. Foto: Kim Ebbesen.
Tvis Vognmandsforretning A/S har sikret sig importen af minikraner fra italienske Jekko til glæde for direktør Preben Sørensen (tv.) og kranspecialist Poul Clemmensen. Foto: Kim Ebbesen.

Blækket var knapt tørt på importaftalen mellem Tvis Vognmandsforretning og italienske Jekko i midten af november, før de første minikraner stod på førstnævntes adresse lidt syd for Holstebro. Den danske virksomhed har knap 30 års erfaring i kranbranchen.

– Vi følte et behov for et supplement til vores mobilkraner og lastbilkraner. Ved at etablere et samarbejde med Jekko får vi muligheden for at være totalleverandør til branchen og på den måde selv klare alle opgaver på byggepladsen, siger Preben Sørensen, direktør i Tvis Vognmandsforretning.

Vores to nyanskaffelser hører til i den tunge ende, da det i vores øjne er her, den største efterspørgsel er.

Preben Sørensen Direktør, Tvis Vognmandsforretning

I den tunge ende

Tvis Vognmandsforretning løser mangeartede opgaver – lige fra normal vognmandstransport, kranarbejde, montage- og opstillingsarbejde og til specialtransport af overdimensioneret gods. De to nye minikraner – SPX527 og SPX1275 – hører med deres løfteevne på henholdsvis 2700 kg og 7500 kg til i den tunge del af spektret.

– Der er mange små kraner på markedet i Danmark i dag. Vores to nyanskaffelser hører til i den tunge ende, da det i vores øjne er her, den største efterspørgsel er. Vi kan godt skaffe mindre modeller og møde behovet der, men det er for os klart, at det største marked vil blive dækket med vores to nye minikraner, udtaler Preben Sørensen.

Det er især arkitekternes fantasi, som åbner op for et større marked for Jekko minikraner og deres mange funktionaliteter.

– Når der tegnes utraditionelt, giver det udfordringer, både når bygningen skal opføres, og i tilfælde af at der skal udskiftes en rude eller noget af facaden efterfølgende. Det kan hurtigt vise sig, at der ikke er fysisk plads til den traditionelle løsning, hvor et element hejses ind, forklarer Poul Clemmensen, der er specialist i kraner, og som er vognmandsforretningens omdrejningspunkt for den nye import af Jekko, i samarbejde med Ove Nordskov, indehaver af Tvis Vognmandsforretning.

Et ekstra ben

I den forstand bør arkitekterne på ingen måde begynde at begrænse sine tanker og udfoldelser, for det vil Tvis Vognmandsforretning betyde nye opgaver.

– Vi mener, vi har formået at læse det danske marked korrekt. Det er første gang, Jekko er på det danske marked og i Skandinavien i det hele taget, men i Tyskland er de meget anvendt, og erfaringerne derfra har vi naturligvis studeret, siger Preben Sørensen.

– Minikranerne fra Jekko vil give os et ekstra ben, idet vi kan tilbyde en ny ydelse, som hænger logisk sammen med resten af forretningen. I Tyskland er der efterhånden størst efterspørgsel på kraner fra Jekko, og hvis den situation kan spejles til Danmark, ser fremtiden positiv ud, understreger han.

Kundesegmentet indebærer en bred vifte af leverandører til den danske byggebranche lige fra entreprenørfirmaer til tømrermestre, stålfirmaer og glasleverandører m.m.

Tvis Vognmandsforretning beskæftiger p.t. 28 medarbejdere. Dertil kommer en række samarbejdspartnere.

SPX1275 er den største af de to kraner, som nu er kommet til Danmark. Foto: Kim Ebbesen.
SPX1275 er den største af de to kraner, som nu er kommet til Danmark. Foto: Kim Ebbesen.
Med en
Med en “Manipulator” monteret for enden af armen er minikranen meget effektiv i byggeriet. Foto: Jekko.

Relateret indhold