Prop i for statslig medfinansiering

Der er allerede planlagt flere offentlige investeringer frem mod 2020, end der er forudsat og finansieret.
Transportministeren vender tommelen ned til nye infrastrukturprojekter. Foto: Colourbox.
Transportministeren vender tommelen ned til nye infrastrukturprojekter. Foto: Colourbox.

I forbindelse med aftalen om en ny Storstrømsbro og Holstebromotorvejen i 2013 blev der indgået en bred politisk aftale med deltagelse af alle Folketingets partier på nær Enhedslisten og Alternativet om at afsætte cirka 100 millioner kroner til en pulje til kommunal medfinansiering af anlægsprojekter i relation til statsvejnettet.

Det erkender transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt i et svar til Troels Ravn fra Socialdemokratiet, der ønsker at vide, om regeringen ønsker, at der på samme vis som under den tidligere regering oprettes en pulje til medfinansiering af kommunale ønsker i forbindelse med statsvejnettet, hvorigennem enkelte kommuner kan ansøge om statslig medfinansiering til kommunale vejanlægsprojekter.

Arvegods fra S og R

Dertil kommer yderligere 50 millioner kroner i 2014 til puljen samt at prioritere en række projekter rundt omkring i landet.

– Der er efter min opfattelse blevet prioriteret nogle gode projekter, der lokalt bidrager til at forbedre fremkommeligheden og erhvervsudviklingen i en række kommuner. Jeg er dog også nødt til at minde om, at vi desværre står i en situation, hvor der er planlagt flere offentlige investeringer frem mod 2020, end der er forudsat og finansieret i de mellemfristede planer for dansk økonomi. Det er en udfordring, regeringen har arvet fra den tidligere regering, som vi er nødt til at håndtere, før vi kan sætte gang i nye infrastrukturprojekter, svarer ministeren, der altså vender tommelen ned for yderligere projekter.

Relateret indhold