Status 2014
- Mest opgravede vej: Frederikssund, 128 gravninger
- Mest belastede vej: Tuborgvej, 4.295 genedage
- Gene/arbejdsdage i alt: 254.520
- Varighed (gennemsnit): 26 dage
- Gravetilladelser: 9.669
Teknik- og Miljøforvaltningens status over gravearbejder i hovedstaden viser, at der sidste år blev givet næsten 10.000 gravetilladelser i København, og sammenlagt var der over 250.000 “genedage”, dvs. dage, hvor et vejarbejde forstyrrede trafikken.
– Det er rigtig mange genedage, og det må kunne gøres bedre. Derfor har vi indledt et tæt samarbejde med Danske Anlægsentreprenører og de store ledningsejere, for at vi sammen kan finde løsninger, der kan give en bedre fremkommelighed, siger Ivan Partov, der er enhedschef for gravetilladelser i Københavns Kommune.
Ny vejlov – færre genedage
Han påpeger, at det store problem er de genedage, hvor gravearbejdet står stille, fordi gravearbejdet ikke gøres helt færdigt. Men det kan Kommunen ændre på med den nye vejlov, der blev vedtaget i Folketinget før jul, og som træder i kraft 1. juli.
– Vejloven giver os et nyt instrument til at få ledningsejere og entreprenører til at koordinere gravear-bejderne bedre, for fremover kan vi tildele en bod, hvis arbejdet ikke gøres færdigt til tiden. Hvis tingene står stille for længe, kan vi tage bødeblokken frem, eller vi kan vælge at få arbejdet gjort færdigt for graveaktørens regning, hvis han ikke selv sørger for det. Men vi håber på, at det samarbejde, vi har indledt, mindsker behovet for at gøre brug af bødeblokken, siger Ivan Partov.
Flest opgravninger på fortov
Statusopgørelsen over gravetilladelser i 2014 viser desuden, at det ikke er den kørende trafik, der er værst ramt af vejarbejder, selv om mange bilister måske oplever det sådan. 69 procent af gravearbej-derne foregik på fortov, 24 procent på kørebanen og syv procent på cykelstier.
Den vej, der har været mest belastet i 2014, var Tuborgvej – dvs. det er den, hvor trafikken har været mest påvirket af gravearbejderne – mens Frederikssundsvej har lagt areal til det højeste antal opgrav-ninger, men uden at det har skabt lige så store trafikale gener.
Endvidere kan man se, at den nye vejlov allerede har ændret på graveaktørernes adfærd. Nu oplever København et markant fald i antallet af gravearbejder, der opstartes uden en tilladelse.
– Vi ser ikke længere gravearbejder, hvor tilladelserne ikke er på plads, hvilket har været et hyppigt problem førhen. Her har den nye vejlov allerede haft en præventiv effekt, siger Ivan Partov.