Jernbanebyen har med sin centrale placering i København tiltrukket sig opmærksomhed fra en lang række investorer. Det oplyser Freja Ejendomme, der sælger og udvikler statens tidligere ejendomme til nye formål, i en pressemeddelelse.
– Jeg vil tro at vi har fået 30-40 henvendelser fra seriøse aktører, inden for de seneste 12-18 måneder, hvoraf nogle ønsker at købe det hele og andre har forespurgt på mindre byggefelter, fortæller direktør i Freja Ejendomme Carsten Rasmussen.
Det samlede byudviklingsområde i Jernbanebyen udgør cirka 365.000 kvadratmeter, hvoraf Freja Ejendomme ejer cirka 20 procent og DSB Ejendomsudvikling de øvrige 80 procent.
En del af Frejas område sættes nu i udbud via Cushman & Wakefield | RED.
Grunden udbydes samlet
På den baggrund har Freja Ejendomme og RED i første omgang afholdt en møderække med flere af investorerne med henblik på at afklare hvilken type og størrelse projekter de enkelte aktører efterspurgte.
– Vores møderække gav et klart billede af, at investorerne deler grundejernes visioner for Københavns nye bydel og at mange investorer derfor primært havde interesse i et samarbejde omkring udvikling af hele Frejas område og dermed sikre diversitet i funktioner og størrelser af de enkelte enheder. På den baggrund har vi sammen med Freja Ejendomme besluttet at gå i udbud med den samlede grund fortæller Managing Partner i RED, Nicholas Thurø.
Den samlede byggeret forventes at være i niveauet 120.000 – 140.000 kvadratmeter fordelt på cirka 70 procent boliger og 30 procent erhverv.
Helhedsplan på vej
Med udgangspunkt i ‘Kommuneplan 2019’ afvikler grundejerne i øjeblikket, i dialog med blandt andet Københavns Kommune, en arkitektkonkurrence om en helhedsplan for Jernbanebyen i form af et parallelopdrag mellem fem tværfaglige arkitektteams.
Helhedsplanen kommer til at fastlægge de overordnede strukturer og anvendelsesmuligheder for området, hvilket senere vil blive konkretiseret i en eller flere lokalplaner. Planen vil blandt andet muliggøre nyt byggeri og transformation af en del af de eksisterende bygninger, samt udlægning af 9-12 hektar grønne arealer i den samlede Jernbanebyen. Det er tanken, at Jernbanebyen skal være et fyrtårn for nye byområder i forhold til bæredygtighed byudvikling.
– Den fremtidige helhedsplan kommer til at tage udgangspunkt i de mange input vi forventer at få fra arkitektkonkurrencen der snart afsluttes, samt den dialog vi løbende har haft med blandt andet lokale foreninger og aktører. Uagtet at én investor kan komme til at udvikle en stor del af Jernbanebyen, så kan vi godt forvente, at bydelen får differentierede kvarterer med forskellige kvaliteter, ejerskaber og identiteter, slutter Carsten Rasmussen.