Femernforbindelse ikke på vej i mølposen

Slesvig-Holstens transportminister kommer til Danmark for at give en aktuel status for den tyske miljøgodkendelsesproces.
På et forligsmøde onsdag var der bred opbakning til Femern Bælt projektet. Foto: Femern A/S.
På et forligsmøde onsdag var der bred opbakning til Femern Bælt projektet. Foto: Femern A/S.

Transportminister Hans Chr. Schmidt havde onsdag inviteret repræsentanter for de syv partier bag forliget om Femernforbindelsen til et møde for at give en statusredegørelse for projektets nuværende stilling.

Han kunne blandt andet fortælle, at han har inviteret Slesvig-Holstens transportminister til møde om Femern Bælt forbindelsen, og at der til efteråret vil foreligge en fornyet vurdering af den samlede økonomi i projektet.

Det er endnu for tidligt at sige, om vedtagelsesprocessen også forsinkes i Danmark.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen{break}Venstre

Grundlaget for den nye vurdering vil blandt andet være de endelige tilbudspriser, som Femern A/S modtager medio september på de fire store anlægsentrepriser på sænketunnelen.

Aktuel status

Forligskredsen sagde samtidig ja til, at Slesvig-Holstens transportminister Reinhard Meyer kommer til Danmark for at give de danske politikere en aktuel status for den tyske myndighedsproces, hvor det forlyder, at miljøgodkendelserne kan trække i langdrag, så forbindelsen forsinkes yderligere nogle år.

– På mødet var der bred opbakning til Femern Bælt-projektet. Vi er dog også enige om, at projektet står over for nogle alvorlige udfordringer, som vi skal have et fuldt overblik over, før vi kan tage stilling til den videre proces. Den tyske myndighedsgodkendelse er afgørende for, at anlægsarbejdet på sænketunnelen kan sættes i gang, siger transportminister Hans Chr. Schmidt.

Markant anderledes

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen afviser over for Dagens Byggeri, at Femernforbindelsen har kurs mod en politisk mølpose:

– Det er den tyske godkendelsesproces, der er markant anderledes, end vi kender det fra Danmark. Det er endnu for tidligt at sige, om vedtagelsesprocessen også forsinkes i Danmark. Men det er en alvorlig situation, for vi kan jo ikke trykke på startknappen, før vi har vished for, hvad der sker på tysk side. Det ville være grotesk at bygge en tunnel, der ikke kan bruges, den dag den er færdig. Derfor kan vi blive nødt til at trykke på pauseknappen i stedet for startknappen senere på efteråret, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Private midler

Han er øvrigt ikke fremmed over for forslaget fra Danske Anlægsentreprenører om at lade eksempelvis pensionsfonde træde ind med økonomiske midler til Togfonden:

– Man skal i denne situation overveje alle muligheder. Der er ingen tvivl om, at det vil være positivt, hvis vi kan bygge de meget påtrængende anlægsprojekter rundt om i landet. Det vil gøre Danmark rigere. På den anden side set har vi også et anlægsloft at tage hensyn til, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Relateret indhold