Cowi optimerer Europas hurtigst voksende lufthavn

Cowi skal lave en masterplan, der sikrer optimal udnyttelse af Keflaviks International Airport, mens den gøres endnu større. Lufthavnen på Island er lige nu Europas hurtigst voksende.
Cowi og det norske arkitektfirma Nordic får ansvaret for udvidelsen af Islands største lufthavn. Visualisering: Nordic - Office of Architecture.
Cowi og det norske arkitektfirma Nordic får ansvaret for udvidelsen af Islands største lufthavn. Visualisering: Nordic - Office of Architecture.

Keflavik International Airport

  • Sidste år nåede passagertallet 4.5 millioner.
  • I 2015 ventes passagertallet at stige med 16 procent.
  • Dermed er lufthavnen Europas hurtigst voksende.
  • I 2014 vandt lufthavnen prisen som Europas bedste lufthavn.

Keflavik International Airport har vokseværk, og når udvidelsen sættes i værk, vil lufthavnens eksisterende faciliteter kunne udnyttes optimalt så længe som muligt, takket være det vindende projektforslag fra Cowi og det norske arkitektfirma Nordic. Udvidelsen skal imødekomme det stigende pres på den hurtigt voksende lufthavn og fremtidssikre kapaciteten så langt frem som 2040.

Til opgaven valgte den islandske lufthavnsoperatør Isavia at invitere seks internationale rådgiverteams i konkurrence om at designe en master plan, der bedst muligt sikrer lufthavnens kapacitet for fremtiden. Cowi og Nordics forslag blev enstemmigt valgt som vinder af konkurrencen.

En af de største fordele ved vores forslag er, at vores design udnytter lufthavnens eksisterende faciliteter bedst muligt i så lang tid som muligt.

Carsten Kærgaard Senior markedsdirektør, Cowis afdeling for lufthavne

Bruger eksisterende faciliteter

Vinderforslaget bliver fremhævet for, at planen optimerer brugen af lufthavnens eksisterende faciliteter og dermed sikrer et minimum af forstyrrelser for den daglige drift. Projektet inkluderer en nordlig udvidelse af den nuværende terminal og en fremtidig nord-sydgående landingsbane.

– En af de største fordele ved vores forslag er, at vores design udnytter lufthavnens eksisterende faciliteter bedst muligt i så lang tid som muligt. Det er omkostningseffektivt for kunden, siger Carsten Kærgaard, senior Markedsdirektør for Cowis afdeling for lufthavne.

Andre vigtige elementer i vinderforslaget er blandt andet bæredygtighed, arealanvendelse og miljøplaner.

Rådgiver på flere lufthavne

Cowi og Nordic har tidligere samarbejdet om flere større lufthavnsprojekter blandt andet udvidelsen af lufthavnene i Oslo og Bergen i Norge, Entebbe i Uganda og Hyderabad i Indien.

Cowi arbejder i øjeblikket på udvidelsen af Oslo International Airport, som skal øge kapaciteten fra de nuværende 17 millioner passagerer om året til 28 millioner – og til yderligere 35 millioner på et senere tidspunkt. Udover design af terminalkonceptet er Cowi med til at udvikle et innovativt kølingssystem, der skal reducere energiforbruget per passager i den nye terminal med 50 procent sammenlignet med den tidligere terminal. Systemet opsamler op til 44.000 kvadratmeter sne om vinteren, der komprimeres og opmagasineres indtil sommeren, hvor det bruges til at køle bygningerne via et fjernkølingsanlæg.

På Bergens lufthavn, Flesland, er Cowi med til at designe en ny terminalbygning på 65.000 kvadratmeter.

Relateret indhold