Kastrup udvider med svævende arkitektur

Praktisk funktion og nordisk arkitekturarv går hånd i hånd ved Finger C i Kastrup.
Indenfor er der skabt en imødekommende atmosfære med bl.a. carrara-marmor på gulvene. Foto: Egon Gade.
Indenfor er der skabt en imødekommende atmosfære med bl.a. carrara-marmor på gulvene. Foto: Egon Gade.

I 2013 vandt schmidt hammer lassen sammen med Moe og Brødsgaard konkurrencen om at tegne udvidelsen af den såkaldte Finger C i Københavns Lufthavn Kastrup. Projektets vindende idé var at nyfortolke lufthavnens eksisterende arkitektur i et søjlebåret byggeri præget af spil mellem lys og skygge samt kvalitetsmaterialer fra inderst til yderst.

– Byggeriet er opført på få søjler med meget store spænd. Det skaber optimale betingelser for servicering af flyene, at lufthavnens bagage- og servicevogne nemt kan køre under bygningerne. Men der ligger også en hilsen til vores nordiske arkitekturarv, idet vi har fokuseret på at få bygningerne til at fremstå meget lette, lyse og indbydende, fortæller sagsarkitekt Mads Dyssel Engel fra schmidt hammer lassen.

Gulvopbygningen optager bygningernes bevægelser

Blandt de mange indendørs løsninger, som bidrager til den imødekommende atmosfære, er gulvbelægninger i hvid italiensk carrara-marmor i lounge-områderne på 1. sal samt gangarealerne på 2. sal. Marmoren er ikke kun valgt for sin åretegnede overflade, der patinerer flot med tiden, men også på grund af sin høje slidstyrke.

En af udfordringerne var dog, at den hårde marmor ikke selv formår at optage de bevægelser i bygningerne, der følger af de bærende søjlers store spænd. Derfor rådførte schmidt hammer lassen sig fra projekteringens start med producenten Ardex, som er blandt de førende i verden inden for hurtigt hærdende og hurtigt tørrende materialer til gulv- og vægopbygning.

– Vi anbefalede at anvende Ardex naturstensklæber og naturstensfuge. Klæberens fiberforstærkning gør, i kombination med den rette feltinddeling af flisegulvet, at underlaget bliver i stand til at absorbere bygningens bevægelser uden risiko for senere reparationskrævende revner i gulvbelægningen, forklarer teknisk konsulent Mikkel Falkenstrøm fra Ardex om den løsning, som arkitekterne endte med at vælge.

Udvidelsen af Finger C i Københavns Lufthavn Kastrup er opført på få søjler med meget store spænd. Foto: Egon Gade.
Udvidelsen af Finger C i Københavns Lufthavn Kastrup er opført på få søjler med meget store spænd. Foto: Egon Gade.

Relateret indhold