Hvordan begrænser vi mængden af parkeringspladser på gader og pladser? Hvordan opsamler vi mest muligt regnvand i tilfælde af ekstreme skybrud? Hvordan får vi plads til flere byrum? Og hvordan financierer vi klimatilpasning?
De spørgsmål har tegnestuen Tredje Natur forsøgt at finde et svar på. Deres bud er Pop-up. Det er en klimatilpasningsløsning, som håndterer de tilsyneladende ikke-relaterede udfordringer i et og samme greb.
Med Pop-up har vi et menneskeligt svar på menneskeskabte problemer, der ved at kombinere flere udfordringer i én samlet løsning viser verden, hvorledes klimatilpasning, mobilitet og byudvikling ikke behøver at være hinandens modsætninger i fremtidens levedygtige byer.
Ole Schrøder Partner i Tredje Natur
– Med Pop-up har vi et menneskeligt svar på menneskeskabte problemer, der ved at kombinere flere udfordringer i én samlet løsning viser verden, hvorledes klimatilpasning, mobilitet og byudvikling ikke behøver at være hinandens modsætninger i fremtidens levedygtige byer, siger Ole Schrøder, partner i Tredje Natur.
Vandet presser kælderen op
Klimaudfordringerne tvinger mange byer til at etablere store og ofte dyre vandreservoirer under veje og pladser. Tredje Natur vil med Pop-up skabe merværdi og udnytte de dyre kar ved samtidig at etablere underjordiske parkeringsfaciliteter, med byrum eller offentlige funktioner på toppen.
Til hverdag vil vandreservoiret være tomt og parkeringsstrukturen fungere som et standard underjordisk parkeringshus med adgang via en rampe i stueplan. Ved kraftig regn vil reservoiret begynde at blive fyldt og parkeringsanlægget vil presses op i terrænet og blive synligt i bybilledet, som en prop i et glas vand.
Vandreservoiret og parkeringsanlæggets runde form gør strukturen lettere og hjælper dermed på opdriften, mens reservoiret ved hjælp af hoop-effekten fra den cirkulære form af indfatningsvæggen sikres imod vand- og jordtryk. Parkeringsanlæggets spiralformede rampe gør det muligt at køre og gå til og fra anlægget i stueplan, uanset vandstanden i vandreservoiret. Når kloaksystemet efterfølgende igen har kapacitet til at håndtere regnvandet, ledes vandet stille og roligt ud, hvorefter parkeringsdelen sænkes.
– Pop-up Parkering er et eksempel på et multidisciplinært designkoncept, som kombinerer trafik, konstruktioner og hydraulik. Ved hjælp af grundlæggende fysiske love adresserer konceptet de voksende udfordringer fra klimaændringer og byliv, siger project director Tommy Olsen i Tunnel and Underground Infrastructures hos Cowi, som har været med til at udvikle projektet.
Cowi har bidraget med konstruktion og teknik, mens Rambøll har bidraget med økonomiske beregninger
Totaløkonomisk perspektiv
– Byerne er i en ekstrem situation, hvor der skal bruges milliarder på klimaafværgeløsninger og tilsvarende beløb på at håndtere byernes fortætning, navnlig konflikten mellem biler og byrum. Så for os er det en selvfølgelig innovation at tænke løsningerne sammen. Det er alvorlig leg med de infrastrukturelle systemer, der giver reel levedygtighed og helt nye typer oplevelser tilbage til byens brugere, siger Flemming Rafn Thomsen, partner i Tredje Natur.
I stedet for at bruge ressourcer på, i dette tilfælde at etablere tre individuelle funktioner, foreslår tegnestuen derfor én samlet løsning, der kan maksimere brugsværdien og minimere den totale anlægs- og driftsøkonomi.
I september 2015 underskrev New York City og Københavns Kommunes en samarbejdsaftale med henblik på, at udvikle innovative klimatilpasningsløsninger.
Tredje Natur, sammen med blandt andet Cowi og Rambøll, har i den forbindelse deltaget i en række workshops i New York med det formål, at udvikle skalerbare løsninger med afsæt i erfaringer fra klimatilpasningen af København.