EuroNcap har haft den nyeste udgave af Fiat Doblo til crashtest. Modellen fik i 2015 et facelift med bl.a. mere sikkerhedsudstyr, hvilket var anledningen til testen. Lige op til påske var den kommet så langt frem i køen, at det var dens tur til at møde muren, sidebarrieren og pælen.
Resultatet var 3 ud af 5 mulige stjerner. Den strukturelle sikkerhed var OK, og bilen klarede både sidekollisionstesten og pæletesten til topkarakter.
Men der var anmærkninger til førerairbag’en og passagerairbag’en, lige som den måtte undvære point for ikke at have førerassistancesystemer som f.eks. automatisk nødbremse.
Jumper forklædt som HY
Citroëns klassiske varebil HY genoplives på en særlig måde i år, som er 70-året for modellens fødsel. Den ungarske designer David Obendorfer og den italienske produktudvikler Fabrizio Caselani har fundet sammen om at ville producere et begrænset antal på 70 biler. De er ikke kopier af bilen, men rummer en lang række karakteristiske designdetaljer. Under de korrugerede karrosseriplader gemmer sig nemlig et Citroën Jumper-chassis, og det er planen at fremstille forskellige udgaver som f.eks. kassevogn, kølevogn, madvogn og firehjulstrækker.
Varebiler afsløret af PEMS
Mercedes Citan udleder 20 gange så mange NOx-partikler, som EU-normen tilskriver, mens VW Transporter faktisk overholder normen. Det er den brogede virkelighed ifølge den engelske avis Sunday Times.
Avisen har som led i forureningsdebatten bedt analyseinstuttet Emissions Analytics om at teste en række almindelige varebilers partikelforurening. Testen blev udført ved hjælp af det såkaldte PEMS-udstyr, der måler bilens udstødning, mens den kører på gader og veje. Resultatet var, at 25 testede varebiler udledte 12-20 gange flere NOx-partikler, end de må ifølge EU-normen.
Fra og med september i år indledes en gradvis indfasning af en ny testprocedure af nye bilers forurening. Den hedder WLTP og kommer til at indeholde måling med bl.a. PEMS-udstyr.
Ny engelsk el-varebil i støbeskeen
Den berømmede engelske bilproducent “London Taxi Company” skal under sin kinesiske ejer – Geely – bryde nye grænser. Fra at være producent af én bil til ét marked skal virksomheden i fremtiden producere flere forskellige biler til det globale marked.
En helt ny fabrik er blevet åbnet i Coventry, og i nær fremtid vil der rulle en elektrisk varebil af samlebåndet. Den skal rettes mod det internationale marked og bygges på samme platform som en ny elektrisk udgave af London-taxien.