Bedre plads i ny ProAce

Tre mand i kabinen og plads til mere i lastrummet. Den nye Toyota ProAce er nu på gaden i anden generation og virker lovende efter første køreindtryk.
I den ny Toyota ProAce er der skulderplads til tre voksne.
I den ny Toyota ProAce er der skulderplads til tre voksne.

For dem der kan huske 30-40 år tilbage er Toyota HiAce en bil, der forbindes med pålidelighed og slidstyrke. Faktisk var den håndværkernes foretrukne kassevogn 15 år i træk fra slutningen af 1970’erne til begyndelsen af 1990’erne.

Mere end 77.000 HiAce’er blev solgt i Danmark, inden den sidste slutseddel blev underskrevet i foråret 2012, hvor modellen udgik.

Toyota fik herefter plads på samlebåndet hos PSA i Frankrig, hvor efterfølgeren ProAce startede i et firkløver sammen med Peugeot, Citroën og Fiat.

Første generation af ProAce kom til Danmark i sommeren 2013, men endnu i 2015 var ProAce langt fra den styrkeposition som HiAce engang besad.

Med et salg på 650 biler i 2015 solgte den ganske vist lige så mange som Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scudo gjorde tilsammen. Men i forhold til ærkerivaler som VW Transporter, Ford Transit Custom og Renault Trafic er den langt bagefter.

Skulderplads til tre

Nu gælder det så anden generation, der i denne tid introduceres hos forhandlerne.

Vi havde en måned forinden lejlighed til at prøvekøre ProAce i Finland, hvor Toyota proklamerede, at der er blevet mere plads i såvel kabine som i lastrum.

For at teste dette udsagn pressede vi tre voksne mænd ind i kabinen. Skulderpladsen var ganske fin, men midterste mand havde sit knæ i ubehagelig nærkontakt med gearstangskonsollen.

I lastrummet havde vi 300 kg, og under hjelmen en to-liters turbodiesel med 120 hestekræfter i kombination med en 6-trins manuel gerkasse. Denne drivline ventes at blive den mest populære i programmet, og efter 120 kilometers kørsel på snoede og kuperede finske veje kunne man mærke grunden til forventningerne.

Med et moment på 340 Nm fra 2000 o/m var der altid tilstrækkeligt med trækkraft til rådighed. Kræfterne udfoldede sig kultiveret, og gearskiftet virkede præcist og velafstemt. Også på motorvejen var der overskud til gode mellemaccelerationer i overhalingsbanen.

Vi savner dog en krybe-i-gang-funktion, hvor motoren går lidt op i omdrejninger, når man kobler til.

Men ellers kunne vi glæde os over et pænt lavt støjniveau ved alle hastigheder op til 120 kilometer i timen, og efter prøveturen sad vi stadig godt i sæderne, der umiddelbart virkede velproportionerede og velstøttende.

I september introduceres i øvrigt en kompakt version af ProAce der måler kun 460 centimeter i længden, og den efterfølges af en lang udgave (L2) og en busversion Verso i slutningen af året.

Testbilen med 120 HK viste gode takter og et fint kraftoverskud.
Testbilen med 120 HK viste gode takter og et fint kraftoverskud.
L1-versionen introduceres først - derefter følger en særlig kompakt-version.
L1-versionen introduceres først – derefter følger en særlig kompakt-version.
Testruten blev kørt med en ballast på 300 kg.
Testruten blev kørt med en ballast på 300 kg.

Relateret indhold