70.000 kvm. bebyggelse i nyt havnekvarter i Horsens

OMJ Ejendomme skal - sammen med RUM Arkitekter og COWI - udvikle og opføre nyt byområde ved Nordhavnen med bebyggelse, kanal og byrum.
Udviklingsprojektet omfatter etablering af en bred havnekanal, attraktive byrum og en del af et Oplevelsesbånd fra byen til lystbådehavnen. De 70.000 kvadratmeter bliver udviklet til forskellige målgrupper og fordelt på boliger, erhverv og butiksvirksomhed. Projektet realiseres etapevis fra bysiden mod vandet. Visualisering: RUM.
Udviklingsprojektet omfatter etablering af en bred havnekanal, attraktive byrum og en del af et Oplevelsesbånd fra byen til lystbådehavnen. De 70.000 kvadratmeter bliver udviklet til forskellige målgrupper og fordelt på boliger, erhverv og butiksvirksomhed. Projektet realiseres etapevis fra bysiden mod vandet. Visualisering: RUM.

Nordhavnen i Horsens

  • Omfang: 70.000 kvm. bebyggelse, parkeringsanlæg samt anlæg af havnekanal og offentlige byrum.
  • Bygherre og totalentreprenør: OMJ Ejendomme A/S + Torntoft & Mortensen A/S
  • Arkitekt: RUM
  • Ingeniør: COWI

I dag er Horsens en stærk kultur- og oplevelsesby, langt fremme med uddannelse og erhverv, og i top-3 blandt landets hurtigst voksende byer. Men Horsens skal også i fremtiden være kendetegnet ved at være en havneby. Derfor er visionen, at byen og byens liv skal forbindes med vandet – og vandet til byen.

– Vi er utroligt stolte af det her projekt. Det er et kæmpe aktiv for Horsens, og vi tror på, at det kommer til at binde udviklingen på Nordhavnen rigtig godt sammen, fortæller Ole Mortensen, ejer og direktør i OMJ Ejendomme A/S.

Det er et kæmpe aktiv for Horsens, og vi tror på, at det kommer til at binde udviklingen på Nordhavnen rigtig godt sammen.

Direktør Ole Mortensen OMJ Ejendomme A/S

Omdannelsen af det 42.000 kvadratmeter store havneareal sker på baggrund af en både robust og fleksibel helhedsplan. Den er forankret i en helhedsorienteret og bæredygtig strategi for byens udvikling, hvor der lægges stor vægt på at skabe en levende bydel med plads til mangfoldighed og nærvær.

– Det har været vigtigt for os at skabe et projekt, som er attraktivt både for byen og bydelens nye beboere fra første færd. Derfor er logistikken, at vi udvikler området indefra og ud – det vil sige, at vi undgår bebyggelse, som i kortere eller længere tid ligger adskilt fra byen med henlagte havnearealer, siger Ole Mortensen.

Fremtidssikret mod højvande

Planlægningen tager også højde for sikring mod højvande. Den udgravede jord ved etablering af havnekanal og parkeringsanlæg bliver brugt til at hæve terrænet cirka en meter i forhold til det nuværende kajanlæg. Det betyder, at udviklingen af havneområdet også direkte kommer naboerne i området til gode.

– Vi er glade for at få mulighed for at deltage i realiseringen af så ambitiøs byudvikling. Jernlageret bliver en del af Horsens fremtidige klimasikring, hvor et hævet grundniveau danner bolværk mod de oversvømmelser, der følger med, når havvandet stiger, siger regionsdirektør i COWI, Lars Rahbek, der selv er bosiddende i Horsens.

Projektet forventes realiseret over en syv-årig periode. Horsens Kommune er på trapperne med en rammelokalplan, som skal konkretisere de overordnede visioner og sikre samhørighed med udviklingen af havnens øvrige område.

Lokalplanen for den nye bydel ved Jernlageret forventes klar ved årskiftet. Herefter påbegynder OMJ Ejendomme realiseringen af byggeriet, hvor første etape forventes at være dagligvarebutik, bageri og boliger på den del, der kendes som NOPA-grunden.

Pynten' er bydelens yderste punkt på Havneøen. Bebyggelsen bliver en blanding af boliger, erhverv og funktioner, der er åbne for publikum. Visualisering: RUM.
Pynten’ er bydelens yderste punkt på Havneøen. Bebyggelsen bliver en blanding af boliger, erhverv og funktioner, der er åbne for publikum. Visualisering: RUM.

Relateret indhold