Danske og spanske virksomheder kæmper om Nordhavnstunnelen

I alt søgte otte firmaer om at blive prækvalificeret til at levere styresystemet til tunnelen, som skal forbinde bydelene Østerbro og Nordhavn. Fem er dem er nu udvalgt til at give tilbud.
Her ses linjeføringen af Nordhavnstunnellen. Opgaven starter i august 2022 og forventes afsluttet i 2027 samtidig med tunnelbyggeriet. Foto: Vejdirektoratet.
Her ses linjeføringen af Nordhavnstunnellen. Opgaven starter i august 2022 og forventes afsluttet i 2027 samtidig med tunnelbyggeriet. Foto: Vejdirektoratet.

Efter en prækvalifikation har Vejdirektoratet udvalgt fem firmaer, der kan give tilbud på et såkaldt SCADA-anlæg til den kommende Nordhavnstunnel i København.

SCADA-anlægget, som står for Supervisory Control And Data Acquisition, er et styresystem, der sørger for et samlet overblik over hændelser, meddelelser om tekniske fejl, der skal rettes, og mulighed for at igangsætte sikkerhedsanlæg efter behov.

De prækvalificerede virksomheder:

– Comsa Instalaciones y Sistemas Industriales, SAU, Spanien- DI-Teknik, Danmark.- Indra Sistemas, S.A.d, Spanien.- Sociedad Ibérica de Constrcciones Elètricas, S.A med støtte fra Sice Inc., Sice NZ Ltd og Sice Pty Ltd, Spanien.- ÅF-Industry AB med støtte fra Afry Denmark, Danmark.

– Vi har adskilt opgaven med styresystemet til tunnelen fra selve tunnelbyggeriet, fordi vi søger en leverandør, der er ekspert i lige præcis styresystemer til tunneler. Kort sagt ønsker Vejdirektoratet at få fat i en virksomhed, der har styr på, hvordan man griber sådan en opgave an, siger afdelingsleder for større anlæg Ida Rasmussen, Vejdirektoratet.

Entreprisen på levering af styresystemet har en værdi på omkring 60 mio. kroner.

Ét og samme anlæg for tre gange så lang tunnel

Nordhavnstunnelen bliver en forlængelse af den eksisterende Nordhavnsvejtunnel, som allerede har et velfungerende SCADA-anlæg. Det system blev taget i brug i 2017 og er siden løbende blevet optimeret af Københavns Kommunes drift- og vedligeholdelsesorganisation.

I forbindelse med det nye projekt har Københavns Kommune ønsket, at det eksisterende SCADA-anlæg i videst muligt omfang bliver udvidet efter samme koncept, så det fremstår som ét og samme SCADA-anlæg blot for en cirka tre gange så lang tunnel.

Relateret indhold