At agere i forhold til en krise, er ikke et spørgsmål om at finde den ene rigtige knap og trykke på den. Knappen kan indebære mange flere underpunkter, som hver især kræver den rette opmærksomhed.
Den udfordring stod Cembrit A/S også over for i 2008/09. Det danske firma er en del af Cembrit Holding A/S, der er en af Europas førende virksomheder inden for fremstilling og salg af byggematerialer. Hovedprodukterne er fibercementbaserede løsninger til tag og facade.
De markedsområder blev som så mange andre også ramt af nedturen i byggebranchen, og det krævede handling.
– Vi er en del af en branche, som oplever hårde tider, og det sætter sig i alle led. Vi servicerer blandt andet direkte til trælasterne, og vi er ikke gået fri af deres udvikling, siger Mogens Fisker, administrerende direktør i Cembrit A/S.
Fornuftig vækst
Firmaet valgte at finde andre måder at komme gennem krisen, og den løsningsknap indebar fokus på facade- og vindspærreprodukter, som skulle gøre op for den vækst på eksisterende produkter, som ikke kom.
– Satsningen på nye produkter var en, vi havde arbejdet på i flere år, og det er lykkes os at gøre vores produktprogram på facadeløsninger rigtigt skarpt, og det har virket, understreger direktøren.
Trods alt har der også været flere lyspunkter gennem en tid, hvor mange branchehistorier ellers har indeholdt triste budskaber.
– Markedet for fibercement har været i fornuftig vækst siden 2006, og det vil også fortsætte fremover. Vi oplever en trend, som efterspørger lette facadeløsninger, som er vedligeholdelsesfrie, da det giver slutbrugeren frihed. Det taler til vores fordel, at flere og flere kunder ikke vil bruge deres fritid på at reparere eller udskifte træværk, forklarer Mogens Fisker.
Differentieret program
Vejen frem går i høj grad også gennem arkitekterne. Cembrits konsulenter er meget opsøgende og forsøger at plante fibercementløsningerne i arkitekternes tanker.
– Hvis man kan komme med et produkt, som fanger arkitekternes interesse, er man nået langt. Det er dog ingen garanti for, at et byggeri ender med vores produkt, for der er også en bygherre, som skal se det fornuftige i løsningen.
For at komme bredere ud med sine produkter er produktprogrammet også differentieret. Til håndværkerne eller hr. og fru. Danmark er der eksempelvis plankeløsninger med glat struktur eller med træstruktur og -udseende. Arkitekter kan være meget for eller imod den ene eller den anden løsning, så derfor er der flere muligheder.
– En træstruktur kan vælges fra af en arkitekt, fordi det simulerer et produkt, det ikke er. En standard fibercementplade med glat struktur er ingen i tvivl om, hvad består af, og det appellerer til andre arkitekter.
Uanset dimensioner og struktur er det facadeløsningerne, der skal sikre fortsat vækst hos Cembrit.
– Det er det område, vi har satset på og haft succes med siden 2009, og det er fortsat der, vi vil lægge kræfterne fremadrettet. Vi har klaret os fint gennem krisen – ikke mindst på grund af nye produkter. På den baggrund forventer vi os et “ok” 2014. Det vil i praksis sige en lille smule bedre end sidste år. Usikkerheden er mindre for 2014, end den var for 2013 og 2012, fastslår Mogens Fisker.