Asfaltproducent sænker CO2-aftrykket – kan genanvende op mod 97 procent

Fremtiden ser lysere ud for danske Arkil i deres forsøg på at gøre deres asfaltproduktion så bæredygtig som mulig.
Med avanceret teknologi på asfaltfabrikken er Arkil klar til at levere asfalt til alle formål med et markant lavere CO2-aftryk. (Foto: Arkil)

Hver fjerde ton CO2, som Arkil normalt udleder ved at producere asfalt til nye veje, kan de fremover spare klimaet for – og med visse projekter endnu mere.

Avanceret teknologi på asfaltværket i Hasselager sørger nu for, at temperaturen sænkes betydeligt i produktionen. Det giver sparer CO2 og giver mulighed for at genbruge mere asfalt.

– Med LEAB lancerer vi et asfaltprodukt i Danmark, som for slutbrugeren har de samme egenskaber som de traditionelle asfaltprodukter, men som skærer omtrent 25 % af CO2-udledningen fra produktionen, siger Lars Kim Jørgensen divisionsdirektør i Arkil.

Arkil har kigget mod Holland, hvor du har formået at lave både bærelag – den grove asfaltlag i bunden – og slidlag – det finere lag øverst på vejen eller cykelstien – med skumbitumen LEAB. Det er netop det, Arkil også vil.

Læs også

Peab Asfalt tester asfalt med rekordlavt CO2-aftryk

LEAB står for Lav Emissons Asfalt Belægning.

Særlige dyser sænker temperaturen

Produktion af asfalt forurener på flere fronter: Udvinding af råstoffer, transport, produktion og særligt energiforbrug under produktionen.

Arkil vil særligt sætte ind ved råstoffer og produktionen på fabrikken.

– Hvis vi virkelig vil gøre noget for at sænke klimaaftrykket fra asfaltproduktionen, skal vi tage fat der, hvor det har størst effekt. Det gør vi nu, siger Lars Kim Jørgensen.

Hidtil har BSM, hvor andelen af genbrugsasfalt er 100 pct., været forbeholdt projekter af en vis størrelse. Nu kan Arkil også levere BSM fra fabrikken til mindre formål som fx cykelstier. (Foto: Arkil).

Med særlige dyser i blandekammeret kan de bruge den såkaldte skumbitumen som et bindemiddel. Det sænker temperaturen og sørger derfor for, at der udledes mindre CO2. Samtidig med at de kan genbruge mere asfalt.

Halvering af det samlede klimaaftryk

Arkil har med skumbitumen og en særlig BSM-maskine mulighed for at få udledningerne endnu længere ned. Dog kun ved specielle projekter.

BSM står for Bitumen stabiliseret materiale. Kombineres det med skumbitumen kan det sørge for, at hele 97 procent af asfalten genanvendes, når der skal laves til bærelag.

Det sker ved at fræse den eksisterende vej op og lave et nyt bærelag på stedet uden opvarmning.

Læs også

Asfalt viger for fællesskab i ny, levende bymidte

Udfordringen ved metoden er, at det forudsætter et projekt af en vis størrelse.

Med LEAB og BSM fra fabrik har Arkil gjort det nemt for kunden af vælge et produkt med den ønskede miljøprofil. (Illustration: Arkil).

Når Arkil kombinerer LEAB med BSM og skumbitumen på deres fabrikker, vil det give en halvering i det samlede klimaaftryk. Det vil for eksempel kunne bruges til cykelstier.

– Vi har løbende investeret i at reducere klimabelastningen fra vores produkter, blandt andet med introduktionen af BSM in-situ på det danske marked og med installation af solcelleanlæg på vores fabrikker, siger Lars Kim Jørgensen og fortsætter:

– Med vores nye serie af CO2-reducerede produkter gør vi det endnu nemmere for vores kunder at vælge den rigtige løsning for klimaet.

Relateret indhold