Danmark er blandt Europas mest digitaliserede lande, men digitaliseringen bider ikke lige hårdt i alle brancher. Særligt byggeriet halter markant efter, viser en opgørelse fra Digitaliseringsministeriet:
Her ligger 80 % fortsat på et lavt digitalt niveau, mens det til sammenligning i hotel- og restaurationsbranchen gælder 58 % og kun 7 % indenfor information og kommunikation.

Byggeriet halter langt efter på AI – cyberangreb kan blive en kritisk risiko
Og de digitale udfordringer kan koste branchen dyrt, fordi virksomhederne misser de effektiviseringsgevinster, der ligger i digitaliseringen, samtidig med, at det sænker innovationskraften og spilder investeringskroner.
I en rapport, der udkom sidste år, peger Værdibyg bl.a. på, at lavt digitalt kompetenceniveau og manglende klarhed om processer og roller som hovedårsager til byggeriets digitale efterslæb.
Køber uden at kende arbejdsgang
Hos den danske softwarevirksomhed Gluu genkender direktør Søren Pommer de udfordringer, som både Værdibyg-rapporten og Digitaliseringsministeriet fremhæver.

Ifølge ham er intentionerne og ambitionerne ofte klare, men lav ledelsesinvolvering og grundlæggende lav digital forståelse er ofte en hæmsko for at opnå storskala gevinster:
– Vi møder mange byggevirksomheder, der starter med at købe løsninger, men uden at have kortlagt deres måde at arbejde på. Når topledelsen ikke prioriterer at få de centrale processer beskrevet og gjort levende, ender medarbejderne med at arbejde manuelt og ukoordineret, selv om de får adgang til digitale værktøjer. Dermed opnår man aldrig den effekt, der var forventet af it-investeringerne.

Nyt partnerskab: Digital hjælp til 2.000 tømrere og snedkere
Han tilføjer:
– Så det er på de relativt basale områder, at noget af forklaringen på de manglende digitale resultater kan findes. Det er faktisk en god nyhed, fordi branchen aktører kan vælge at forbedre tingenes tilstand. Men det er også en lidt ærgerlig erkendelse, da man jo ikke har fået forventet afkast på de investeringer, der hidtil er taget.
Processer før digitalisering
Et eksempel på, hvordan byggebranchen kan løse de digitale udfordringer og opnå betydelige gevinster for forretningen, medarbejderne og kunderne er den sjællandske entreprenør- og anlægsvirksomhed, Holbøll.
Her er man netop ved at lægge sidste hånd på et projekt, der har gennemdigitaliseret en lang række vitale arbejdsgange fra top til bund i deres nye procesdrevne kvalitetsledelsessystem.

Værdibyg: Stadig uforløst potentiale i byggeriets digitalisering
Men frem for at lade teknologibenovelse styre projektet, valgte Holbøll ifølge bestyrelsesformand Martin Juhl at vende rækkefølgen om:
Først processerne, derefter digitaliseringen.

– Afsættet for den digitale transformation hos os var en simpel erkendelse. Projekter er unikke, men omkring 80 % af opgaverne gentager sig fra projekt til projekt. Gentaget arbejde kan beskrives og kortlægges som processer, og derfor skal systemet starte dér. Vi byggede digitaliseringen op om det, vi gør rigtigt – i ét samlet system – i stedet for at jagte smarte, men usammenhængende softwareløsninger, forklarer han.
Fra papir og siloer til fælles sprog
Tidligere lå arbejdsbeskrivelser spredt i mails, mapper og personlige regneark. I dag er det noget, der er beskrevet i fællesskab, samlet et sted og digitalt tilgængeligt for alle.
Og når processer bliver fælles ejerskab, breder effekten af den digitale investering sig også fra projektdrift til støttefunktioner, fortæller Martin Juhl:

Dagens Byggeri: Skal byggeriet nu forberede sig på mere sikkerhed og mindre klima?
– Vi har ensartet opstart og styring af sager sammen med bygherrer. Samtidig har vi fået overblik over roller, kompetencer og certificeringer på medarbejderniveau. Det gør både kompetenceplanlægning, ressourceallokering på projekterne og rekruttering dataunderstøttet og langt mere konkret – og onboarding af nye folk går hurtigere, fordi vores måde at arbejde på ikke længere er tavs viden.