Naalakkersuisut, det grønlandske selvstyre, har i starten af november 2024 givet VVM-godkendelse til havneudvidelse og etablering af trawlerterminal syd for den eksisterende containerterminal på Qeqertaq Avalleq. VVM-godkendelsen er givet til bygherre Sikuki Nuuk Harbour A/S. VVM-godkendelsen meddeles på baggrund af en VVM-redegørelsen samt den offentlige høring, der blev gennemført fra juli til august 2024.
Med den tildelte VVM-godkendelse har Naalakkersuisut, på baggrund af en faglig vurdering fra Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø, vurderet, at havneudvidelsen vil ske med respekt for miljøet. På sigt åbner havneudvidelsen op for, at der vil kunne etableres landstrømsanlæg, som vil muliggøre tilførsel af grøn strøm på havneområdet.
Det vil være til gavn for klimaet og miljøet, eftersom generatorerne på skibene kan være slukkede mens skibene ligger til kaj. Havneudvidelsen muliggør desuden en mere effektiv og hensigtsmæssig havneinfrastruktur for Nuuk, hvilket vil åbne op for bedre losningsmuligheder af fiskeriprodukter samt andre tunge varekategorier.
VVM-godkendelsen er fundamentet
VVM står for ’Vurdering af Virkning på Miljøet’. En VVM-redegørelse skal indeholde en systematisk gennemgang af projektets miljømæssige konsekvenser, og den skal ligeledes indeholde forslag til tiltag, som kan modvirke negative miljømæssige konsekvenser. På baggrund af VVM-redegørelsen tager Naalakkersuisut stilling til, om anlæggets miljøpåvirkninger er acceptable, samt hvilke krav, der skal stilles til projektet i en VVM-godkendelse.
Det er COWI, der har udarbejdet VVM-redegørelsen i forbindelse med, at Sikuki Nuuk Harbour A/S, planlægger at udvide havnefaciliteterne på Qeqertaq Avalleq med en trawlerterminal, i naboområdet, syd for den eksisterende containerterminal. Den foreslåede udvidelse består i anlæg og fremtidig drift af et nyt kajanlæg på op til 300 meter med tilhørende havnefunktioner til betjening af oceangående trawlere.
![](https://dagensbyggeri.dk/wp-content/uploads/2024/11/Staffage-1200x359.jpg)
Stærkt stigende aktivitet i havnen
Behovet for havneudvidelsen er en følge af stigende aktivitet. Det gælder særligt aktiviteter for ekspeditionsskibe, myndighedsskibe og andre formål, mens forventningerne til fiskerierhvervet er status quo eller eventuelt en let stigning i de kommende årtier. Aktuelt lander trawlerne primært deres fangst ved Atlantkajen, der samtidigt anvendes af ekspeditionsskibe, myndighedsskibe og skibe til andre aktiviteter.
I særligt travle perioder, må enten trawlere eller krydstogtskibe henvises til et mindre velegnet kajanlæg i havnen, herunder Feederkajen eller Gl. Atlantkaj. Den stigende aktivitet for disse havneaktiviteter gør det påkrævet med en mere opdelt, hensigtsmæssig, sikker og praktisk håndtering af fiskeriprodukter og andre tunge varekategorier ved landing og videre transport.
Bred anvendelse af den nye terminal
Anlægget vil primært blive brugt af trawlere, men vil desuden kunne anvendes af andre typer af skibe for at udnytte havnens forøgede kapacitet. De andre typer af skibe omfatter myndighedsskibe, ESANI’s skibe til import af skærver og eksport af jernskrot samt lejlighedsvist ekspeditionsskibe med op til 500 passagerer.
Den planlagte trawlerterminal vil først og fremmest medføre en mere effektiv losning af skaldyr og fisk fra de oceangående trawlere. Desuden vil den frigøre arealer i det eksisterende havnebassin og på de dertilhørende landarealer, hvilket vil forbedre pladssituationen for den øvrige havnetrafik af myndighedsskibe, ekspeditionsskibe etc. Desuden vil vejnettet i Nuuk frigøres for et betydeligt antal kørsler mellem Atlantkajen og containerterminalen med lossede fiskeriprodukter.
![](https://dagensbyggeri.dk/wp-content/uploads/2024/11/Trawlerterminal-2-1200x348.jpg)