Der er meget mørke skyer i horisonten hos malermestrene. I en ny konjunkturundersøgelse blandt virksomhederne i Danske Malermestre, står den på skarp nedtur i det kommende halvår.
I undersøgelsen forventer 41 % af medlemsvirksomhederne en tilbagegang i omsætningen, mens blot 10 % tror de vil opleve en stigning.
Billedet var faktisk lidt det samme ved indgangen til andet halvår sidste år. Alligevel blev 2. halvår langt fra så dårligt for malerfaget som forventet.
Her mente 24 % af virksomhederne at de ville få et fald i omsætningen i 2. halvår, men det endte med at netto 10 % havde en fremgang i omsætningen. Dog fik de små virksomheder en samlet tilbagegang.
– Det harmonerer fint med det forhold, at de større virksomheder har flere opgaver med en længere planlægningshorisont og derfor ikke rammes så hurtigt af det pludselige skift i økonomien, som vi har set i 2022, lyder forklaringen fra Danske Malermestres direktør Ole Draborg.
Jo, nu kommer ulven
Brancheforeningen er dog ikke i tvivl om, at der denne gang ikke er nogen kære mor. Nedturen rammer, og det gælder både små og store virksomheder.
Den faldende omsætning rammer i alle kundegrupper. Størst tilbagegang finder man hos private husholdninger og offentlige kunder. Den mindste tilbagegang hos boligselskaber.
– Det er ikke overraskende, at private husholdninger har reduceret deres efterspørgsel efter malerarbejde, da alle slås med stigende renter, inflation og energipriser. Det kalder på et behov for at få genindført boligjobordningen for malerarbejde hos private kunder, lyder ønsket fra Ole Draborg.
Ifølge Danske Malermestre er ledigheden, trods af den forventede vending i konjunkturerne, stadig meget lav i faget.
I november 2022 var ledigheden kun en anelse over ledigheden i 2021 og for året som helhed vil den komme til at ligge en del under ledigheden i 2021.
Men manglen på arbejdskraft blandt virksomheden er styrtdykket siden august sidste år – et problem, der tidligere plagede mange af dem.
– Hvis forventningerne til 1. halvår 2023 holder stik, må vi forvente at se en skarp stigning i ledigheden, påpeger Ole Draborg.
Klimakamp – ikke i min stue!
rods den grønne dagsorden, så afslører undersøgelsen, at det ikke er ude i de små hjem, at klimakampen står.
Kun hver tredje virksomhed oplever, at kunderne er mere interesserede i bæredygtighed end tidligere.
– Der hersker i branchen en opfattelse af, at kunderne stadig er meget fokuserede på pris og sætter pris foran bæredygtighed, siger Ole Draborg.