Nordic Platform har størst succes i udlandet

Den danske producent af kompositdæk til stilladsbranchen har for alvor fået vind i sejlene i især Sverige og Norge.
Efter fire år på stilladsmarkedet har den danske virksomhed Nordic Platform fået åbnet branchens øjne for kompositdæk. Dog mest i Norge og Sverige. Foto: Nordic Platform.
Efter fire år på stilladsmarkedet har den danske virksomhed Nordic Platform fået åbnet branchens øjne for kompositdæk. Dog mest i Norge og Sverige. Foto: Nordic Platform.

Da Nordic Platform P/S for snart fire år siden etablerede sig med udvikling og salg af komposittrallen Airsteps som omdrejningspunkt, skete det helt konkret på baggrund af nye retningslinjer fra det danske Arbejdstilsyns vejledning om håndtering af de traditionelle trætraller, som udgjorde en arbejdsmiljøfaktor, idet en sådan trætrælle vejer 25 kilo tør og 35 våd.

Der var lagt op til en afvikling af trætrallerne, som gav mange tunge løft til stilladsarbejderne. I praksis skulle retningslinjerne fra Arbejdstilsynet fremtvinge en afvikling af den kendte trætralle. En sådan afvikling har dog ikke fundet sted, idet den tunge trætralle stadig anvendes i stor stil.

Ud over de markeder, vi er på nu, forhandler vi med potentielle kunder og distributører i flere store europæiske lande, og vi har sågar lavet hensigtserklæring om et samarbejde med en virksomhed i Australien.

Carsten Lau Kjærgård, bestyrelsesformand for Nordic Platform

Konservativt marked

Anvendelsen af traller af træ eller alternativet aluminium er meget udbredt i den danske branche, hvilket gjorde det udfordrende for Nordic Platform P/S at etablere sig.

– Danmark er et konservativt marked på det område. Nytænkning er noget, som man gerne taler om, men sjældent gør alvor af, siger Per Mose Jakobsen, adm. direktør i Nordic Platform P/S.

Til gengæld er det norske marked og i endnu højere grad Sverige anderledes klar til nye tiltag, og de to lande er blevet meget interessante markeder for Nordic Platform.

– Vores største marked pt. er Norge. Vi har i alt solgt 70.000 stilladsdæk, siden vi grundlagde firmaet, og cirka 50.000 af dem er solgt i Norge. Samtidig har vi fået rigtig godt fat i Sverige, og jeg tror, at det svenske marked i årene fremover bliver endnu større for os end Norge, siger han.

Kundens farve og logo

Hvor stilladsplanker typisk består af træ eller aluminium, fandt Nordic Platform på at skabe en stilladsplanke i komposit. Kompositplanker, som markedsføres under navnet Airsteps, er gennemtestet og afprøvet under ekstreme forhold, og de er godkendt op til klasse 6.

Herhjemme var Ramirent de første til at tage Airsteps ind, og de bestilte 5.000 komposit-traller i Ramirents gule signaturfarve med deres firmalogo på. Siden har der været fart på udviklingen i de to år, der er gået.

– For to år siden havde vi to produkter. Nu har vi otte. Vi sælger lige nu i fire lande, men der kommer løbende flere til. Vi har lige nu rigtig godt fat i Norge, hvor nogle virkelig store spillere inden for stilladsbranchen har taget komposittrallen til sig. Blandt andet Christiania Stillas. Det har givet god respons via mund-til-mund metoden, da vores produkter længe har bevist deres berettigelse. En kompositplanke er let men samtidigt meget stærk, og indledende bekymringer hos nogle med henvisning til ord som “plastiktraller”, er for længst forstummet, siger Per Mose Jakobsen.

Han understreger, at prismæssigt kan komposittrallen ikke konkurrere med trætrallen, men det kan den til gengæld med aluminiumstrallen.

– Vores tralle vejer det samme som aluminiumstrallen, men vi er cirka 10 procent billigere. Samtidig har vi den fordel, at vores produkt er gennemfarvet og dermed nemmere at differentiere sig med. Tyveri af stilladser er et problem i alle de lande, hvor vi arbejder, idet især aluminium jo kan genanvendes til andet formål. Men med et gennemfarvet kompositprodukt vil et tyveri næppe give mening, hvilket vore kunder angiver som et relevant parameter. 80 procent af vores kunder køber da også kompositplanker med deres eget design, siger Per Mose Jakobsen.

Massiv vækst

De konkrete tal viser, at Airsteps blev solgt i et antal på godt 2.000 i 2012. Året efter var tallet på cirka 4.500. I 2014 var det godt 15.000, og i år er tallet over 46.000. Forventningerne for 2016 ligger på 122.000 solgte enheder.

– Vores virksomhed er først ved at tage fart nu. Vi har indtil nu brugt et større millionbeløb på udvikling, patentering og markedsføring, men vi kommer til at tjene penge i år, hvilket er ét år før planlagt. 75 procent af vores omsætning er kommet inden for de sidste seks måneder, og samlet set har vores virksomhed oplevet en vækst på 1.600 procent. Vi forventer en tredobling af vores omsætning næste år. 50 procent af denne omsætning er allerede i ordrebogen, og nu skal varerne blot leveres, siger Per Mose Jakobsen.

Han mener, at tiden arbejder for stilladsplatform af komposit.

– Dels forbydes organiske produkter flere og flere steder af sikkerhedsårsager, dels er komposit let og meget stærkt, og så er produktet CO2-neutralt, hvilket især større kunder vægter. Markedet stiller ikke længere spørgsmålstegn ved, om komposit er et alternativ til andre materialer. Det er det.

Svenske tiltag

På det norske marked kom Nordic Platform med på en udskiftningsbølge, som allerede var i gang, da de bød ind med komposit. Alligevel har den danske virksomhed formået at etablere sig i Norge, og den massive vækst, der nu opleves, er i høj grad båret af Norge.

Men i Sverige ser fremtidsperspektiverne endnu mere positiv ud.

– I Sverige er vi med fra begyndelsen, og vi har fået en stor fordel. Skanska har i et brev meddelt sine underleverandører, at de pr. 1. januar 2016 ikke længere vil have “organisk materiale i bomlag” på deres byggepladser. Det betyder ingen trætraller eller finer i deres stilladser. Deres materielsektion overvejer lige nu et meget stort tilbud fra os. Det ser også positivt ud i forhold til NCC og JM. Peab, der kan betegnes som Sveriges svar på MT Højgaard, har allerede købt 500 komposittraller, som udelukkende skal bruges til test hen over vinteren. Det er vi meget positive omkring, for indtil videre har alle, der har testet vores kompositplanker, efterfølgende også investeret i dem, siger Per Mose Jakobsen.

International interesse

Til april 2016 deltager Nordic Platform igen på Bauma i München, og interessen for de danske Airsteps, som Nordic Platform selv nu markedsfører under navnet “Den nye generation af stilladsdæk”, er meget stor.

Messen, der afholdes hvert tredje år og traditionelt har over 500.000 besøgende i den uge, den finder sted, var allerede i 2013 en stor succes for Nordic Platform. På den kommende messe i München udstiller Nordic Platform side om side med markedets allerstørste producenter af stilladsudstyr, og desuden har to tyske firmaer henvendt sig med ønske om at udstille komposittrallen fra Nordic Platform.

– Vi overvejer for tiden vores salgsstrategier, siger Per Mose Jakobsen.

Virksomheden har også fået købstilbud fra større udenlandske spillere, men det er blevet afvist. Det vidner om is i maven hos den danske virksomhed. Det viser stor tro på deres eget projekt, og nu hvor de økonomiske tal skifter fra rødt til sort et år før forventet, var beslutningen ikke forkert.

Kæmpe marked

Advokat Carsten Lau Kjærgård, der ud over at være bestyrelsesformand for Nordic Platform, også er medstifter og aktionær, angiver, at både selskabets ejerkreds og dets ledelse vurderer, at Airsteps-produkterne har et meget betydeligt potentiale, og at det samme gælder for selskabet.

– Det har været en omkostningstung proces at udvikle produktet, idet der ikke fandtes noget, vi kunne læne os op ad. Men vi glæder os nu over, at det hele ser ud til at bære frugt. Ud over de markeder, vi er på nu, forhandler vi med potentielle kunder og distributører i flere store europæiske lande, og vi har sågar lavet hensigtserklæring om et samarbejde med en virksomhed i Australien. Og det er blevet sådan for mig og selskabets øvrige ejere, at vi ser stilladser alle vegne i Europa, hvor vi kommer frem. Stilladsmarkedet er kæmpestort. Sikkerhed på arbejdspladsen har en fremtrædende plads i mange lande, og vore produkter er netop meget stærke samtidigt med, at de er lette og derfor ikke belaster de mennesker, som skal arbejde med dem. Det giver en god fornemmelse at være en del af noget sådant, siger Carsten Lau Kjærgård.

Nordic Platform P/S har seks ansatte samt diverse løst tilknyttede rådgivere.

Per Mose Jakobsen, adm. direktør i Nordic Platform P/S, oplever en stor interesse for Nordic Platforms nu otte produkter. Foto: Kim Ebbesen.
Per Mose Jakobsen, adm. direktør i Nordic Platform P/S, oplever en stor interesse for Nordic Platforms nu otte produkter. Foto: Kim Ebbesen.
Ramirent var blandt de første i Danmark til at tage komposittrallen til sig. De fik et stort parti leveret med logo og i signaturfarven. Foto: Nordic Platform.
Ramirent var blandt de første i Danmark til at tage komposittrallen til sig. De fik et stort parti leveret med logo og i signaturfarven. Foto: Nordic Platform.

Relateret indhold