Færre konkurser og færre klager

Byggeriets Ankenævns årsberetning kan blandt andet fortælle, at færre klagede over konkursramte virksomheder sidste år.
Færre har i 2014 klaget over en virksomhed, som siden arbejdet er gået konkurs. Foto: Colourbox.
Færre har i 2014 klaget over en virksomhed, som siden arbejdet er gået konkurs. Foto: Colourbox.

Fredag udkom årsrapporten for 2014 fra Byggeriets Ankenævn. Nævnets tal går helt tilbage til 1996, og man behandler private forbrugeres klager over byggeprojekter med en pris på op til en million kroner.

Blandt årets tal er det blandt andet bemærkelsesværdigt, at færre har klaget over en virksomhed, som siden arbejdet er gået konkurs. Efter en årrække med en stigende procentdel af klager, der drejede sig om konkursramte virksomheder, ser det nu lysere ud efter et fald på to procentpoint til 21 procent.

– Vi har et håb om, at den kurve vil blive ved med at falde sammen med det generelt faldende antal af konkurser i byggebranchen, siger Louise Larsen, sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn.

Færrest siden 2008

Det samlede antal af klager er også faldet sidste år, og faktisk kunne Byggeriets Ankenævn registrere det laveste antal klager siden 2008.

Fra 2009 og fremefter har nævnet modtaget omkring 600 klager om året. Hvor 2013 gav et udsving til den høje side på 668 klager, så bød 2014 kun på 573 klager – et fald på 14 procent.

Klagerne nævnet modtager drejer sig i gennemsnit om arbejde, der er udført 21 måneder inden nævnet modtager klagen. Et tal der ligeledes har ligget ganske stabilt siden 2011, hvor en lovændring betød, at man derfra kunne klage over sager, der var mere end fem år gamle.

– Der er en del af sagerne, der er flere år gamle, og derfor kan man ikke pege på faldet på 14 procent fra et enkelt år for at tale om en tendens, siger Louise Larsen.

Fordelingen af klagerne har ligget meget stabilt gennem de senere år.

Relateret indhold