Analyse: Kommunale veje og broer kræver milliardinvesteringer

I ny rapport om landets transportinfrastruktur skiller de kommunale veje og broer sig negativt ud ift. de statslige, ligesom jernbanerne - trods forbedringer - har brug for et investeringsløft på op mod 20 mia. kroner.
FRIs delrapport om transportinfrastrukturen peger bl.a. på en række problemer med tilstanden af især de kommunale veje og jernbanenettet. Foto: Gettyimages.
FRIs delrapport om transportinfrastrukturen peger bl.a. på en række problemer med tilstanden af især de kommunale veje og jernbanenettet. Foto: Gettyimages.

I dag udkommer Foreningen af Rådgivende Ingeniørers (FRI) delrapport om transportinfrastrukturen.

Rapporten tager bl.a. temperaturen på tilstanden af de danske veje, broer, havne, jernbaner og lufthavne, og her skiller de kommunale veje og broer sig negativt ud.

Læs også: Her er det: Femern-forbindelsens første færdige tunnelelement

For mens de statslige veje og broer efter mange års målrettet indsats er kommet højt op i tilstand er det samme ikke tilfældet på kommunalt niveau, fortæller adm. direktør i FRI, Henrik Garver:

– De statslige broer og veje er milevidt foran de kommunale. I vores rapport scorer de statslige 4,5 ud af 5 og de kommunale kun 3,0. Jeg tror, vi alle ved, at det desværre ikke er en uvant situation at skulle undvige hullerne i de kommunale veje og på cykelstier. Samlet set har de kommunale veje og broer et efterslæb på 5-10 mia. kroner, siger han.

Hæv anlægsloftet målrettet

Ifølge FRI-direktøren er én af grundene til udfordringerne bl.a. anlægsloftet og pressede kommunale budgetter.

Læs også: Fjerner 100 ton forurening fra Høfde 42. Pris: 728 mio. kr.

Anlægsloftet bør derfor hæves målrettet til vejvedligehold, så efterslæbet kan indhentes, lyder anbefalingen:

– Men det skal være et løft, der er betinget af, at kommunerne reelt leverer en styrket indsats på vedligehold. For de kommuner, hvor det utilstrækkelige vedligehold handler om finansiering og ikke råderum under anlægsloftet, skal der tilbydes mere gunstige lånerammer.

10-20 milliarder i jernbanerne

I rapporten får også jernbanerne tilstandskarakteren 3,0, og det både glæder og ærgrer i FRI.

For mens der er sket meget på området, og der har været investeret i jernbanen, så viser rapporten, at der fortsat udestår et solidt investeringsløft på 10-20 mia. kroner grundet de fortsatte udfordringer, som jernbanen oplever.

Læs også: Norva24 styrker sig på underjordisk infrastruktur – flere opkøb venter

Jernbanen er et af de områder, der kommer til at kræve stor tålmodighed, og investeringer i infrastruktur tager tid – det er vi nødt til at acceptere, hvis tilstanden skal være fremtidssikret, lyder det videre:

– Hvis der er den politiske villighed og tålmodighed er det min forventning, at vi i 2028 vil kunne se, at både jernbaner og kommunale veje er løftet til et tilfredsstillende og fremtidssikret niveau, der i vores State of the Nation-termer er karakteren 4 eller over, siger Henrik Garver.

Hvert fjerde år analyserer FRI landets infrastruktur i State of the Nation-rapporterne, der i år udkommer for femte gang.

Relateret indhold