Under stor mediebevågenhed åbnede den travle havneby sidste år verdens længste cykelbro, Xiamen Bicycle Skyway.
Cykelforbindelsen var tegnet af Dissing+Weitling, og formålet var at forbedre forholdene for cyklister i den tætte kinesiske trafik. Nu har bystyret i Xiamen igen valgt at fokusere på byens bløde trafikanter, denne gang fodgængerne.
Byens vision er et storstilet system af gangbroer, der skal føre indbyggere og besøgende gennem Xiamens kontrastfulde, bjergrige landskab og forbinde by med natur.
Dissing+Weitling har netop vundet den omfattende internationale konkurrence om at udforme det ambitiøse projekt. Det skriver de i en pressemeddelelse.
Syv stibroer
Xiamen rummer både hektisk industrihavn og pulserende byliv, men byen ligger samtidig placeret på en bjergrig ø med en helt unik og meget frodig vegetation.
Det nye stisystem skal bringe byens beboere og besøgende ind i de naturrige bjergområder og forene byen med den uforstyrrede natur.
En af arkitekternes største udfordringer var derfor at skabe et sammenhængende formsprog for stier og broer, der kunne passe til både by og skov.
– Det 20 kilometer lange stisystem skal ikke kun skabe en ny relation mellem by og natur. Projektet skal i lige så høj grad fremstå som en attraktion for byen – et ikon, der kan tiltrække turister fra hele verden. Det færdige resultat bliver et sammenhængende system af gangbroer, der slanger sig gennem byen og tværs over øen, siger Steen Savery Trojaborg, partner og administrerende direktør i Dissing+Weitling