I dag findes der allerede digitale markedspladser for brugte byggematerialer. Dog er det vanskeligt at få et samlet overblik over, hvilke materialer, der er tilgængelige på de forskellige platforme.
Gladsaxe Kommune og Erhvervsby, Aarhus Kommune, WeBuildDenmark, Pihl Holdings, Danske Regioner og Region Hovedstaden er derfor gået sammen for at finde en model for, hvordan en digital platform kan synliggøre brugte materialer på tværs af udbyderne.
Læs også: Ændrer reglerne: Politisk belønning til brug af genbrug i nybyggeri
I hovedstadsregionen er der fuld fart på byggeriet, men indvindingen af råstoffer og produktionen af nye byggematerialer belaster klimaet og miljøet, og de mange nedrivninger skaber store mængder byggeaffald.
Det fortæller formand for miljø- og klimaudvalget, Line Ervolder, fra Region Hovedstaden, der er tovholder på projektet:
– Det giver derfor god mening at få sat skub i genbrug af bygningselementer og genanvendelse af byggeaffald til nyt byggeri. Med projektet ønsker Region Hovedstaden at gå foran og få sat gang i denne udvikling, siger hun.
Projektet har fået midler fra Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi.
Alle skal bidrage
Darma Louise Duus fra Aarhus Kommune, der er en af de store bygherrer bag projektet, oplever, at der ikke er kritisk masse til kontinuerligt at understøtte større byggerier med genbrugsmaterialer:
– For at opnå genbrug i byggeriet i stor skala er det nødvendigt, at alle parterne – fra nedrivere til bygherrer – føder ind i fælles cirkulære strukturer for materialestrømmene, siger hun og uddyber:
– Der skal skabes kritisk masse og digitalt overblik over, hvad der er på lager nu, og på sigt også hvilke ressourcer, der bliver tilgængelige fra eksisterende bygninger. Fremadrettet skal vi planlægge efter og tænke i design af bygninger baseret på, hvad der er af tilgængelige bæredygtige materialer. Dette skift understøtter projektet.
Afsæt i brugernes behov
Pentia har fået opgaven med at undersøge om, og hvordan en samlet platform kan skabe en større tilgængelighed af de brugte byggematerialer.
De skal se på behovene hos dem, der vil sælge eller købe brugte byggematerialer og se på hvilke platforme, der allerede findes.
Gennem dialog med nøgleinteressenter skal forprojektet identificere og udvikle et løsningsforslag, som trykprøves hos potentielle brugere.
– Det er et projekt med et vigtigt fokus og et stort potentiale for at drive reel forandring. Sammen med projektpartnerne skal vi finde en løsning, der tager afsæt i brugernes behov og understøtter en adfærdsændring, ved at gøre det overskueligt og let tilgængeligt for professionelle partnere at finde og handle med brugte byggematerialer, siger Jakob Gaunø Stampe, CEO og partner i Pentia.