EU’s transportkommissær Violeta Bulc har meddelt, at sænketunnel-projektet under Femern Bælt vil få tildelt en støtte på 589 mio. euro, svarende til knap 4,4 mia. kr., for perioden fra 2016 til 2019. Det er omkring 4 milliarder kroner mindre end ventet, hvilket nu får den nytiltrådte transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt til at drøfte situationen med forligspartierne.
– Det er en dramatisk nyhed, jeg har fået på min første dag i Transport- og Bygningsministeriet. Vi får kun omtrent halvdelen af det, vi har regnet med at få i EU-støtte til Femern Bælt-forbindelsen og kommer til at mangle over fire milliarder kr. Det er alvorligt og så store beløb, at forligskredsen skal indkaldes omgående og have en orientering. Jeg forventer, at vi vil holde et møde inden for de allernærmeste dage, hvor vi vil vurdere, hvor vi står, siger Hans Christian Schmidt.
Det er en dramatisk nyhed, jeg har fået på min første dag i Transport- og Bygningsministeriet. Vi får kun omtrent halvdelen af det, vi har regnet med at få i EU-støtte til Femern Bælt-forbindelsen.
Hans Christian Schmidt Transport- og bygningsminister (V)
Kæmpe søgning
På forligskredsmødet vil forligspartierne få en orientering om den tildelte EU-støtte og en status for den videre proces for projektet.
De nærmere begrundelser for den tildelte støtte til Femern Bælt-projektet foreligger ikke på nuværende tidspunkt, men der har ifølge EU’s transportkommissær Violeta Culc været en meget stor efterspørgsel på EU-midlerne. I alt var der udbudt 12 mia. euro – godt 89 mia. kr. – i ansøgningsrunden, men der blev i alt søgt om støtte for 36 mia. euro (godt 268 mia. kr.).
Der vil inden 2020 blive mulighed for at søge om yderligere EU-støtte.
De syv partier, der står bag Femern Bælt-forbindelsen – Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti – har tidligere aftalt, at den samlede økonomi i projektet skal revurderes i løbet af efteråret 2015.